RSS
Facebook
Twitter

29 September 2009

Aduss... bahasa kita...

Bacalah sambil tersenyum...wokeh? senyum sokmo...

Pahang wei...



“Ai, awok ingat ghumah ni ade orang gaji ke wei? Sape punye mangkuk ni wei?


Alkisah.... Dan apabila dia bersuara, maka berebutlah yang lain mencari siapa punye kerja. Makan megi tak geti nak basuh, lalu ditinggalkan kekeringan kat dapur. Nampok si Man ni, pantang sekali kalaw orang buat gini. Maka mengomel la die menyakitkan hati. Tatkala itu, yang lain berdiam diri, wat muke selamber, dek dah bese dengor tiap hari. Lalu bangunla Faisol dengan muke comel giler, basuh mangkuk then terus duduk, sambung main mesej dengan makwe die... agaknye (sori Faisol, tambah citer sikit ea...hehehe). Ginilah gamoknye citer Kang (member aku) tentang ngumah sewenye.


Best-best. Aku, bile dengor diorang ni citer, mau senyum sampai telinga. Ape tidaknye, depe ni sume member aku yang duk menyewa ghumah kat luar kampus. Baik-baik belake depe ni. Orang Pahang sumenye, adela sorang dua sesat dari Kedah ngan Kelantan.


Teringat aku mase diorang ni sem 2, masa tu aku sem 3. Kami semua duk asrama, sebilik. Dalam bilik yang muatkan 8 orang tu, sumenye dari Pahang, hanya aku (Selangor), Mije (Kelantan) ngan Faisol (Kedah). Itulah permulaan aku dengor slang orang area Pahang ni. Apetah lagi jiran bilik aku tu sememangnye member deme satu negeri (diorang ni komplot satu sekolah belajar sini). Yang paling best bile dengor diorang ni dok sindir menyindir...peh, seronok seh....


“Ai, koi rase koi baru je sapu bilik ni pagi tadi. Ni sapa yang buat sampah ni wei? Ingat ade orang gaji ke kat bilik ni?” Man mengomel. Bisa woo....


“Lah awok ni, buku kat depan mate tu pun tak nampak. Awok letok mane mata awok? Kat lutut?” abis terbakar telinge koi mendengornye...


Dan, sejak aritu, aku pun mule ber’awok’ saya dengan diorang. Kekadang terlupe nak gune ana wa anta ni....hahaha.



Nogori den...



Nak dijadikan cerita, satu ari tu, dua orang member merangkap junior ajak aku teman pegi ghumah nenek salah sorang darinye. Terletak ghumah itu dalam kawasan nogori (tak silap aku Rembau..). Maka terliur la aku teringat masak lomak cili padi. wei...


Mase dok jumpe opahnye tu, terpinga-pingalah aku bile ditanye dengan slang pokat nogori. Apo kono ko ejang?


“Ekau ni dudok mane?” gitulah bunyinye, aku tak reti nak pekatkan cam opah tu cakap. Takat yang aku faham je aku jawab. Yang laen aku jawab dengan senyuman manje, manis dan ceria. Hehehe.


Sebenarnye ada banyak lagi persoalan-persoalan yang dilontarkan, namun akibat jurubahasa yang kurang cekap dalam menterjemahkannya, maka aku biarkan persoalan itu terbang dihembus badai. Biarpun persoalan itu hanya berkisar pada.... “Ekau ni apo namo ea?”


Tapi best woo bile dengar opah tu bercerita. Kekadang member aku tu menyampuk dengan loghat nogori jugak. Aku yang sememangnya meminati untuk belajau loghat yang ade ni terus mendengar dan memerhati, walaupun dalam hati duk berbicara, “Apo kono la korang ni, tak buleh ko cakap dgn bahase melayu jati? Dah macam tunggul dah aku ni...”


Ha, camno tu? Maka berkatelah Ahmad Nabil, “Ha, lu pikir la sendiri....”



Sici, luru, telu.....



“Assalamu’alaikum wak, kabare?” terlihatlah kesopanan aku, seorang anak muda yang perlu disenaraikan dalam senarai carik menantu di kampungku, RANTAU PANJANG, KLANG! (bukan Kelantan ea...).


“Alhamdulillah, lujeng.” Jawapan ringkas dan tegas itu membuatkan aku terkesima, berubah menjadi seperti seekor unta yang duduk dalam kawanan iLLama gunung salji.


Ape kebendenye lujeng tu? Ha...ni yang wat eden panas ni. Bese aku dengor oghang kabo waras je. Ni Lujeng, amende nih?


Biarpun aku adalah seorang melayu sejati (walaupun ade kabar angin kate aku ni Bugis... ah! Aku tak percaye.) tapi hidup di dalam perkampungan Jawa, memaksa aku untuk mempelajarinya... aduss.


Bile dengor orang tua sini borak-borak kedai kopi, panas je telinga ni. Plus bile diorang borak sambil pandang aku yang tumpang sekaki dengor diorang berbicare. Maka terpaksalah aku menghadiahkan mereka senyuman comel, manis dan mesra ku yang mahal itu... sambil terangguk-angguk, konon paham la tu.


Aduh.... macam-macam lagi yang aku jumpe. Belum lagi citer tentang member aku dengan slang peghoknye... ate, kome, yong, yeop. Melaka, dengan penukaran huruf vokal (betul ke ni?) kepada ‘au’, contohnye belajau (maksudnye belajar). Kelantan... ah! Banyak lagi. Tapi inilah istimewanya Malaysia, berbagai adat, budaya dan slang dalam bahasa. Maka ayuh, kita sepatutnya berbangga kerana kita anak Malaysia. Satu Malaysia! Keranamu Malaysia!


“Dey tambi, innade???” sergahan Bai roti canai tu menyedarkan aku dari lamunan. Ni mesti sebab malam tadi tengok ulangan Raja Lawak musim ke 3 (aku tak sure 2 ke 3) minggu diorang kene wat tajuk “Aku anak Malaysia”. Terbawa-bawa dalam khayalan.


Anyway, aku sebenarnye teringin sangat nak belajo loghat-loghat bahasa ni. Seronok bile dengor. Kekadang bile sembang ngan member, saje aku campurkan, kejap utara, kejap lagi selatan, pastu timur, then barat, next, barat daya, barat laut.... dan seterusnye.


So, kalaw ade sahabat-sahabat yang aku hormati yang tengah baca ni, sudi ajar aku loghat bahasa negeri korang sume, buleh la send mail kat aku... aku amat hargai jase baik korang.

(ps: nanti aku blanje korang makan ea.... kalau aku ingat la, tak janji!)


Ok la ea... sampai sini je artikel n . Koi nak tido’ sat. Nanti cek sambung lagi.


Cheowzzz!!! Assamekom.... (gaya nabil).



ini adalah iLLama


Sebagai rujukan dan peringatan : ejaan ‘gh’ dalam artikel merujuk pada makhraj (bunyi) huruf ( غ ). Dan citer ni adelah merujuk kepada observation aku. So kalau ade salah, betulkan da la ea. Tak yah marah-marah. Tak baik, nanti cepat tua....





P.D.C. : Satu bonus bagi para da’ie andai kita mampu mengetahui bahasa dan budaya mad’u (orang yang di dakwah) kita. Maka, jangan remehkan ilmu bahasa, teruslah belajar dan mengajar... err...itu sahaja pesanan dari diriku, nanti kalau ade lagi, sambung dalam artikel lain k. Bye.


16 September 2009

Nostalgia Kenangan Indah...


Nostalgia kenangan indah...
Dulu, kini dan selamanya?
Bukah hak ku untuk memastikan ia indah hingga di hujung waktu.
Kerana janji tuhan Yang Maha Satu,
“Kekadang yang kau benci itu, lebih baik untuk dirimu,
Kekadang yang kau cinta itu kan menjadi kebencian dalam dirimu,
Sesungguhnya Allah lebih mengetahui daripada kamu”

Siulan merdu sang kelicap,
Terbang riang simbol ketenangan,
Mekar indah mawar merah,
Tanda indah alam semesta,
Menerbangkan aku dalam nostalgia lama,
Tika aku, dia dan mereka bersama.

Gelak tawa dan senda gurau
Masih segar di cuping telinga,
Nasihat dan teguran
Masih jelas diingatan
Betapa indah waktu bersama,
Dieratkan dengan ikatan mesra kenangan indah
Antara aku, dia dan mereka...

Langit tak semestinya cerah sentiasa,
Kerna badai tiba tak tentu waktunya
Kita terpisah, kita berpisah
Tanpa kata dan tanpa madah
Tiada titik nokhtah,
Hanya sang bayu yang membawa berita
Bahawa dia kan pergi bersama mereka.

Kini, bukan hak ku menuntut kembali
Kenangan nostalgia menjadi realiti
Hanya doa ku kirimkan kepada Illahi,
Agar dia dan mereka bahagia hingga ke akhirnya.

Menanti solehah,
Dengan proses membina soleh dalam diri,
Tuhan, berikan aku kekuatan
Agar kenangan indah
Antara aku, dia dan mereka
Menjadi pencetus dalam diriku
Demi menuju kejayaan.

Untuk membina
Mahligai indah, mahligai Kasih
Bersulam cinta dan taqwa

Akh Syafiq Shah
2009