RSS
Facebook
Twitter

04 November 2010

Buang Tebiat.....

Seorang wartawan mendekati ibu kepada seorang mangsa kemalangan yang baru sahaja meninggal dunia petang kelmarin. Mangsa, berumur 7 tahun dikatakan sedang melintas jalan raya sebelum dilanggar oleh sebuah kereta Honda Civic yang masih berbalut lagi ‘seat’nye. Mangsa mati ditempat kejadian.
“Mak cik, apa khabar? Saya wartawan dari akhbar ‘Berita Untuk Anda’ nak buat sedikit wawancara dengan mak cik tentang peristiwa yang menyayat hati ini. Kami juga turut bersedih dengan kehilangan anak mak cik tersebut,” sayu dan perlahana wartawan tersebut memulakan bicara.

“Boleh mak cik bagitau, ada tak apa-apa yang pelik dilakukan oleh anak mak cik sebelum die meninggal dunia?”

Sambil menahan sebak, mak cik tersebut bercerita, “Arwah memang anak yang baik, sebelum dia pergi tinggalkan mak cik, arwah tak suka makan ikan goreng, tapi entah kenapa hari tu arwah makan ikan yang mak cik goreng, siap kata sedap dan lazat lagi...”

Wartawan tesebut diam sambil berkata dalam hati, “Memang orang yang nak mati ni suka buat bende yang lain dari bende yang biasa dia buat...”

Dia menggelengkan kepala.....


Buang tebiat?

Berdasarkan cerita rekaan di atas.....

Eceh, macam buat karangan masa SPM dulu jek. Walau apa pun sahabat semua, cerita di atas memang rekaan, tiada kaitan dengan sesiapa pun yang terasa, atau tidak terasa.

Pelik dan hairan apabila setiap kali DK baca di akhbar-akhbar tempatan, diantara soalan favourite wartawan mesti depe akan tanya, apa yang pelik si mati buat sebelum ajal. Jadi bermacamlah story yang interesting dapat kita dengar daripada waris atau sahabat handai si mati.

Ada yang tak pernah-pernah cium ibu ayah, tiba-tiba cium pipi ibu ayah. Ada yang pantang jumpa kopi radix, mesti nak minum, walaupun kopi radix tu kawan dia punye, tiba-tiba hari tu, kawan saja nak perli, bagi satu balang kopi radix, dia tak suka pulak....

Pelik...pelik... tetapi adakah satu kemestian bagi setiap orang yang nak mati, melakukan perkara pelik macam ni???

Dipetik daripada kata-kata orang kampung DK, “Woi ko nak mati dah ke, buang tebiat macam ni.”

Buang tebiat, mesti digandingkan dengan nak mati dah ke? Jadi, perkaitan dengan perkara pelik yang dilakukan sebelum mati itu disebut dengan buang tebiat atau kata skemanya a.k.a fushahnya dalam bahasa ibunda kita iaitu bahasa Malaysia disebut buang tabiat.


Apa itu tabiat?

Dari penelitian tak rasmi yang DK buat, tabiat ini adalah sesuatu perbuatan atau kebiasaan yang dilakukan oleh kita sebagai manusia dalam kehidupan seharian. Sebagai contoh, ada orang dia biasa sebelum tidur, dia akan gosok gigi dulu. Kalau tak gosok dia tak dapat tidur. Ada orang bila ada masa senggang dia akan main game (sape tuh? Hehehe...), kalau tak main dia tak dapat nak jadik orang. Sebab, itulah kebiasaan dia.

Maknanya, mereka yang buang tebiat ni adalah mereka yang melakukan sesuatu yang berlainan dari kebiasaan yang diperhatikan oleh orang sekelilingnya. Sama ada ahli keluarga, sahabat handai, atau sesiapa yang mengenali dirinya.


Kenapa DK cerita tentang buang tebiat ni?

Mesti korang pelikkan kenapa DK nak cerita tentang buang tebiat ni. Bukan bermakna DK dah dapat kasyaf boleh tahu apa yang korang fikir. Ataupun DK dah buang tebiat nak cerita pasal buang tebiat ni. Jangan woo... DK tak kahwin lagi... (gurau jek.. walaupun dengan nada serius)

Tetapi DK tertarik dengan cerita tentang buang tebiat ni atau kalimah yang sedap adalah MEMBUANG TABIAT.

Alasannya, kerana kita sebagai manusia perlu juga melalui satu fasa beberapa kali dalam hidup kita untuk membuang tabiat. Macam siri tazkirah Dr Asri, ‘Bahtera Perubahan’. Untuk menaiki Bahtera Perubahan ni, kita perlukan satu Anjakan Paradigma dalam diri kita. Tak cukup kalau setakat tengok siri ‘Anjakan Paradigma’ Dr. Fadzilah Kamsah tu. Tetapi dia perlukan anjakan pada tabiat dan perlakuan seharian kita.

Firman Allah s.w.t.:

إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum itu sehinggalah mereka mengubah diri mereka sendiri”
(surah al-Ra’d: 11)

Nampak tak? Allah sebut dengan jelas dalam al-Quran yang DIA takkan ubah diri kita, kalau kita sendiri tidak punya usaha untuk berubah. Kata almarhum Sheikh Ibn Aziz bin Baz ketika ditanya mengenai tafsir ayat ini, dia menjelaskan, “Allah tidak akan mengubah sesuatu kebaikan kepada keburukan, atau keburukan kepada kebaikan, daripada kesenangan kepada kesempitan, atau kesempitan kepada kesenangan pada sesuatu kaum itu, hingga mereka mengubah diri mereka sendiri.”

Bak kata pepatah, “Bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian, berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian.”

Terima kasih kepada Dr Jamal Abu Rumman kerana mengajar madah ‘Ulum Quran, DK telah dibuka hati dan fikrah untuk mengaitkan ayat ni dengan subjek yang kita bincangkan iaitu ‘MEMBUANG TABIAT’.



“Perhatian kepada mereka yang sedang diselubungi rasa sedih dan dukacita. Tak kira apa sebabnya, sila senyum sentiasa, tiap hari dan tiap masa anda diselubungi duka. Mudah-mudahan, kami doakan, dengan didikan daripada senyuman itu, anda akan digolongkan dari kalangan mereka yang sabar. Dan yakinlah kerana Allah sentiasa bersama mereka yang sabar!!!!”


Baik, saje nak melaung kuat-kuat kat sini. Perhatian, korang hanya boleh laung dalam membaca (maknanya takat korang je yang dengar), jangan laung betul-betul, nanti menganggu jiran sebelah. Dosa tu!

Tiba-tiba DK terfikir, kenapa apabila orang yang nak mati, mereka akan MEMBUANG TABIAT kebiasaan mereka? Takkanlah nak mati baru nak BUANG TEBIAT? Habis kita yang hidup lama lagi ni (Insya Allah) tak nak BUANG TEBIAT ke? Kan Allah dah jelas-jelas sebut, kalau kita tak nak BUANG TEBIAT kita, macam mana nak buat perubahan.

Kalian tahu, indahnya Islam dan syari’at Allah yang disampaikan kepada kita melalui Rasulullah s.a.w. Pasti kalian selalu baca hadis akhir zaman, yang disebut bahawa umat akhir zaman akan dijangkiti penyakit wahan.

Apa dia ‘wahan’ tu encik DK?

Wahan itu adalah cintakan dunia dan takutkan mati. Kenapa takut mati? Itu korang boleh jawab sendiri. Tak yah tepuk dada, sakit, cukup muhasabah tanya iman dalam diri.

Ustaz Hasrizal ada sebut dalam lagu yang dinyanyikannya ketika datang ke Mu’tah satu ketika dulu, dalam lirik lagu ‘Tetamu Di Dataran Syam’, “Kita diajar cintakan kematian, bagai musuh kita cinta kehidupan...” maknanya, perbezaan antara kita dan mereka adalah antara kehidupan dan kematian.

Pernah dengar istilah, ‘Hidup Mulia Mati Syahid’? Orang beriman di dunia ini hanya mempunyai dua pilihan sahaja, sama ada Hidup Mulia, atau Mati Syahid. Kalau nak hidup, biar kita hidup berharga. Biar orang rasa senang dengan kita. Dan kalaupun kita mati, biar mati kita Syahid, Husnul Khotimah.

Macam mana nak dapatkan Husnul Khotimah?

Ha.... DK tau. Kita kenalah BUANG TEBIAT!!

Hahaha.... Amacam, nak buat tak?


Rasulullah s.a.w. bersabda:

Dari Ibnu ‘Umar r.a., ia berkata : Aku datang kepada Nabi s.a.w., kami serombongan sebanyak sepuluh orang. Kemudian ada seorang laki-laki Ansar bertanya, “Wahai Nabi Allah, siapa orang yang paling cerdik dan paling teguh diantara manusia ?”. Nabi s.a.w. bersabda, “Orang yang paling banyak mengingat mati diantara mereka dan orang yang paling banyak mempersiapkan bekal untuk mati. Mereka itulah orang-orang yang cerdik, mereka pergi dengan membawa kemuliaan dunia dan kemuliaan akhirat”.

[HR. Ibnu Abi ad-Dunya di dalam kitab al-Maut. Tabrani di dalam Ash-Shaghir dengan sanad hasan.]

Wah.... kagum, kagum. Korang nak jadik cerdik tak? Tengok tu, tak payah nak minum air penerang hati atau hafal buku kulit ke kulit, hanya ingat mati, korang boleh jadi cerdik. Sabda nabi tuh....

Jangan salah faham, kalau korang nak exam dan korang tak baca buku, itu namanya bukan ingat mati dah, memang saja nak mati. So, study la elok-elok ok.... Islam melarang kita membunuh diri. (^_^)

Relevannya dengan subjek yang DK nak bincangkan ni, iaitu MEMBUANG TEBIAT. Kalau orang nak mati, diorang akan BUANG TEBIAT. Jadi, kita yang tak tahu bila nak mati, lebih baik kita ingat mati. Supaya kita pun boleh BUANG TEBIAT.

Pedulikan orang kata, sakit memang sakit. Kadang-kadang orang tak kata pun, tapi hati ni sakit nak berubah, apatah lagi nak istiqamah. Alhamdulillah, mujur kita ingat mati, so nak tak nak, berubahlah... Entah-entah, kejap lagi kita mati ke.... Allah....

Kesimpulannya:
JOM RAMAI-RAMAI KITA BUANG TEBIAT!!!!

Sebenarnya DK nak tulis banyak lagi, tapi sebab ada kelas kejap lagi, jadi, DK berhenti dulu berkongsi. Nanti DK kongsi lagi dengan sahabat semua ok.


Satu lagi, nak jerit sikit,

“PERHATIAN KEPADA ENCIK MUHAMMAD SYAFIQ BIN MOHD SHAH, CUKUPLAH MAIN GAME TUH, GI BUANG TEBIAT BURUK TUH. BAWAK-BAWAKLAH STUDY!!!”

Baik, itu sahaja dari DK. Dan sedikit pemberitahuan, mana-mana kalimah yang diwarna birukan menunjuk kepada keinginan dan kerinduan DK pada makna kalimah tersebut. Hahaha.... lagi-lagi kopi radix tu, dah habis stok maaa...... T_T

0 ulasan: