RSS
Facebook
Twitter

28 January 2011

Laporan Perjalanan....

Damsyiq, Syria.

Malam, Jam 2139.

27/1/2011.



Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang mengaturkan segalanya. Kami selamat tiba di bumi Damasqus atau Syria. Perjalanan yang memakan masa hampir sehari suntuk dan amat meletihkan. Dengan urusan di kawasan Hudud (sempadan) yang merumitkan, yang mana akhirnya, seorang sahabat kami terpaksa pulang kembali ke Jordan kerana tidak dibenarkan masuk ke Syria.



Di Bab Musolla, kami disambut oleh Ustaz Hamidi. Group kami seramai 5 orang pelajar Mu'tah dan 4 orang pelajar yang baru sampai dari Malaysia menjamu perut yang lapar dengan Syawarma Syria yang lazat. Harga lebih kurang 50 Lira. (Boleh convert sendiri ek..).



Kami berpecah menuju ke rumah transit masing-masing. Aku, Hanif, Kimi dan Ehsan berjalan menuju ke Suk Halawiyat, kawasan yang penuh dengan kedai manisan yang bermacam jenis. Peh... mujur perut da penuh.



Dan akhir sekali kami bertemu dengan rumah transit kami. Pertemuan pertama dengan Ustaz Arif yang ketika itu seorang diri di rumah. Tak sangka, di tengah-tengah kesibukan kota Damsyiq ni, wujud rumah-rumah di celah lorong-lorong kecil. Syahdu rasa.



Teringat penginapan kami di Mu'tah yang terlampau mewah jika dibandingkan dengan keadaan di sini....



Walau apepun, di sini perjalanan kami mencari pengalaman ketika di perantauan bermula. Untuk siri bumi Damascus yang indah ini... Insya Allah, bila ada peluang nanti, aku akan update apa yang patut di sini.



Matlamat kami ke sini bukan untuk melancong. Doakan kami, kami mahu dalami bahasa Arab di Ma'had-ma'had yang ada di sini. Di samping bertalaqqi dengan sheikh-sheikh yang ada di Jami'-Jami' yang indah.



Alhamdulillah, walaupun baru tiga hari di sini, kami dapat pergi bertalaqqi dengan Sheikh Wahbah Zuhaili di Jami' Umawi. Kemudian bertalaqqi kitab Tafsir Siffatu Safwah di Jami' Bab Musolla selepas zohor dengan Sheihk Satar. Dan sebentar tadi, kami naik ke kawasan bukit dan bertalaqqi Kitab Muawatto' di Jami' Mahyuddin Ibn Arabi (terletaknya maqam Sheikh Ibn Arabi di sini). Kemudian ingat nak sambung selepas Isyak berjumpa dengan Sheikh Mustafa Bugha, tetapi disebabkan keletihan yang amat sangat (disamping kena masak makan malam)... hanya Hanif dan Ehsan sahaja yang pergi. Insya Allah, lain kali giliran kami pula....



Doakan semoga kami semua diberikan kekuatan untuk istiqamah dan kemudahan dalam perjuangan menuntut ilmu ini... Insya Allah....



Terutama kepada ibu dan ayah di Malaysia. Doakan anakmu ini terus berjaya dan rajin dalam menuntut ilmu. Perginya anakanda ke bumi Syria adalah untuk menimba sebanyak mana pengalaman dan ilmu yang ada di sini. Semoga Allah melancarkan serta memudahkan perjalanan anakanda dan sahabat di sini....



Wallahu'alam. Syukran kepada semua.



Salam 'alaikum..




12 January 2011

Solat Mengawal Emosi



Mu'tah, Jordan.
Pagi, 0938
12/1/2011

adik Nurul Dahyatul Fazlinda

Hatiku sayu, seiring dengan gembira dan kagum apabila melihat ketabahan adik Nurul Dahyatul Fazlinda, mangsa daripada keterlanjuran perbuatan ayahnya yang menyimbah asid ke mukanya sehingga mengakibatkan kecacatan kekal pada wajahnya.

Allahhuakbar....

Melihat senyumnya, bagiku adalah tanda dia sudah bersedia untuk berhadapan dengan dunia nyata. Ya Allah, berikan ketabahan kepada adik ini..... Amin.

Lebih mengharukan, dia dengan mudah memaafkan ayahnya. Beliau yang sememangnya rapat dengan ayahnya itu, apabila ditanya mengenai peristiwa itu berkata:

“Ayah tak sengaja buat (mencurah asid), cuma Lin yang tak bernasib baik sebab Lin ada masa ayah bergaduh dengan ibu."

Allahhuakbar.... Sahabat sekalian, doakan agar Allah kurniakan ketabahan dan kesabaran kepada adik ini dalam menempuh realiti kehidupan nanti....


Keluarga & Tanggungjawab

Apabila emosi menguasai diri, akal manusia itu akan mati, hingga dia sedar diri, ketika itu penyesalan tidak berguna lagi.

Di dalam hadis yang kedua dari kitab Matan Arba'ien karangan Imam Nawawi menceritakan mengenai pertemuan dan sesi soal jawab antara baginda Rasulullah s.a.w. dengan malaikat Jibril yang datang dalam bentuk seorang lelaki.

Ada beberapa perkara yang ditanya oleh malaikat Jibril, diantaranya mengenai Iman, Islam, Ihsan dan tanda-tanda hari Kiamat.

Yang aku mahu sentuh di sini adalah mengenai Ihsan. Apa dia ihsan?

Ihsan adalah apabila kamu beribadat, seolah-olah kamu melihat Allah, dan andai kamu tidak dapat melihat-Nya, sesungguhnya Allah melihat kamu. Ihsan juga dikaitkan dengan sifat kasih dan sayang.

Sahabat sekalian, aku suka untuk berkongsi dengan kalian, satu kenyataan untuk sama-sama kita fikirkan. Ia terhasil selepas aku melihat, betapa banyak kes-kes yang terpapar di akhbar-akhbar yang berkaitan dengan cinta dan rumah tangga serta pengabaian tanggungjawab.

"Jangan dilihat alam rumah tangga itu, sekadar pada sudut kebahagiaan. Tetapi renungilah juga ia dari sudut cabaran, dugaan dan kecelakaan yang bakal hadir..."

Apakah masih wujud lafaz cinta dan sayang, apabila Allah menguji kita dengan tanggungjawab dalam rumah tangga?

Lihat sahaja kes-kes yang berkaitan dengan rumah tangga. Gaduh antara suami isteri, sehingga melibatkan anak-anak, dan kadangkala sehingga menyebabkan kecederaan dan kemalangan jiwa. Semua gara-gara apa?

"Apabila emosi menguasai diri, akal manusia itu akan mati, hingga dia sedar diri, ketika itu penyesalan tidak berguna lagi."

Mari kita sama-sama hayati definisi Ihsan itu dengan sedalamnya. Sekalipun dalam tanggungjawab kita itu telah hilang rasa belas kasih dan sayang, maka ingatlah definisi major Ihsan, iaitu Allah melihat kita, walaupun kita tidak dapat merasai yang kita melihat DIA.

Menjadi tanggungjawab kita untuk menjaga mereka (ahli keluarga, rakan-rakan dan lain-lain) daripada Munkar, dan berusaha mendekatkan mereka dengan Ma'ruf (kebaikan). Kerana Yang Maha Melihat tidak pernah alpa memerhatikan hamba-hamba-Nya.


Antara Solat & Talaq

Di dalam al-Quran, Allah ada berfirman mengenai masalah emosional dalam rumah tangga dan penyelesaiannya.

Teringat penjelasan Dr Jamal Abu Rumman, pensyarah di Jami'ah Mu'tah. Dia mengajar aku dalam subjek Ulum al-Quran. Ketika dalam bab 'Ayat Munasabah', kami diberikan contoh 2 ayat yang dipetik dari surah al-Baqarah.

Firman Allah s.w.t. :

[klik pada gambar untuk lebih jelas]

surah al-Baqarah, ayat 238

Ayat 237 surah al-Baqarah ini menceritakan perihal Talaq. Manakala ayat 238 pula menceritakan mengenai pelihara solat. Persoalannya, apa kaitan antara keduanya itu?

Dr Jamal tersenyum apabila melihat kami terpinga-pinga mencari jawapan. Dia menceritakan kepada kami, bahawa Talaq itu dapat dihindar dengan solat....

Aku suka untuk mengaitkan perihal talaq tu dengan pergaduhan atau masalah-masalah di dalam rumah tangga. Cuba sahabat semua bayangkan, sepasang suami isteri sedang bergaduh sakan. Pergaduhan itu berlangsung dari pagi hingga ke petang. Berlanjutan mengatasi 2 waktu solat Zohor & Asar. Akhirnya, kesimpulan cerita, Isteri di talaq bukan setakat satu, tetapi tiga. Na'uzubillahhi min zalik.....

Andai kata, sedang suami isteri ini bergaduh, tiba-tiba waktu Zohor masuk, dan kemudian si suami pun kata, "Kejap, kita sambung gaduh lepas solat. Jom solat dulu." Apa yang kalian rasa akan terjadi selepas itu?

Adakah mereka akan sambung bergaduh? Lagi-lagi kalau solat itu dilaksanakan berjemaah pula antara mereka. Suami menjadi imam, dan isteri menjadi makmum...


Solat Untuk Meraih Tenang

Di dalam sebuah hadis riwayat daripada Abu Daud, ada menyebut bahawa Rasulullah s.a.w. berpesan, seandainya kita marah, maka berwuduklah. Membaca ta'awuz (A'uzubillahhi mina syaitonnirrajim), dan mengubah posisi tubuh kita.

Solat merangkumi segalanya yang diperlukan untuk meredakan marah. Kita perlu mengambil wuduk, dan membaca Ta'awuz sebelum mengambil wuduk, dan apabila hendak mengambil wuduk, kita perlu bangun dan bergerak menuju ke tempat wuduk (mengubah kedudukan posisi kita). Subhanallah... Maha Suci Allah. Itulah kehebatan mukjizat syariat solat yang dikurniakan kepada kita.

Allah s.w.t. telah berfirman di dalam al-Quran:



[klik pada gambar untuk lebih jelas]


Pada pemerhatian saya, mereka yang terjebak dalam kancah yang munkar, adalah mereka yang telah kalah dengan nafsu. Dan nafsu telah mengawal emosi mereka, sehingga mereka melupakan akal mereka (yang mana akal membawa kepada iman).

Terlampau marah sehingga mencedera dan membunuh manusia. Terlampau cinta hingga menggadai maruah. Terlampau gembira sehingga menyebabkan kecederaan (seronok ketika driving, leka sampai kemalangan). Dan sebagainya....

Kesimpulannya, solat adalah asas dalam proses untuk kita mengawal daripada isu-isu seperti yang berlaku ke atas adik Nurul Dahyatul Fazlinda berulang kembali.

Mulakan dengan pentarbiyahan dalam diri kita. Kemudian dikongsi dengan ahli keluarga, sanak saudara dan seterusnya... Mudah-mudahan, dengan istiqamahnya kita dan mereka, dapat menghasilkan suasana masyarakat yang tenang dan senang untuk generasi akan datang....





11 January 2011

Ya Allah, berikan kami kekuatan...

Mu'tah, Jordan.
Pagi, Jam 0746
11/1/2011


Keindahan dan kesejukkan pagi hening musim syita' hancur. Luluh bersama hatiku dan diriku yang terkedu dan terkelu.

Aku baru sahaja selesai memberi tazkirah subuh tadi. Bersama-sama ahli rumah 'Bayt A'ala', kami memulakan hari kami dengan perbincangan ilmiah. Perbincangan kami berkisar apa yang berlaku kepada masyakat di tanah air kami. Juga mengenai persediaan kami dalam berhadapan dengan mad'u yang amat kami rindui.

Tamat perbincangan, aku menghenyak tubuh di atas tempat tidurku. Mataku memerhati skrin laptop....

Tiada lafaz mampu ku ucap. Sedih. Sedih yang teramat. Kekadang terselit rasa takut dan bimbang.

Sahabat, apakah yang dapat kita lakukan?
Untuk masyarakat kita di tanah air sana?
Sahabat, pulang kelak, kita akan bergelar ustaz dan ustazah,
tapi apakah kita sudah bersedia?
4 tahun berada jauh dari Malaysia,
apakah cukup untuk kita?

Hari ini, ku kuatkan hatiku, untuk meneliti satu persatu, isu yang tertera di akhbar-akhbar,

LAHAULAWALAQUWWATA ILLABILLAHIL 'ALIYYUL 'AZIM
Ya Allah, berikan kami kekuatan......


[klik pada gambar]
Kematian anak kecil yang di dera


[klik pada gambar]
Anak sekecil ini menerima padah?


Kerana 'cinta', mereka menggadai maruah
Kerana perkara remeh, mereka mencederakan orang lainSehingga sanggup membunuh seorang yang tidak punya kudrat?


Di manakah letaknya nilai kasih sayang mereka??
Hanya kerana benda remeh dan kecil, sampai sanggup menggadai maruah, harta dan nyawa...
Di manakah NILAI KASIH SAYANG mereka???

LAHAULAWALAQUWWATA ILLABILLAHIL 'ALIYYUL 'AZIM
Ya Allah, berikan kami kekuatan......


01 January 2011

Tsamud, Si Pengukir Gunung



Monumen sejarah berbentuk tugu di Petra....



Qasasul Quran ( قصص القران ) yang bermaksud kisah-kisah dalam al-Quran merupakan salah satu mukjizat yang terdapat di dalam al-Quran. Ia telah merekod pelbagai kisah yang menakjubkan sehingga telah membuka mata hati ramai manusia yang mengkajinya.

Tidak terlafaz walaupun sepatah dari mulut musuh Allah yang mengkaji al-Quran untuk mengatakan bahawa al-Quran merupakan ciptaan idea dari manusia, bukan dari langit (iaitu Tuhan).

Seperti mana yang terjadi ke atas diri seorang pakar bedah dan autopsi di Perancis,
Prof. Dr. Maurice Bucaille. Boleh rujuk [ di sini ].

Dan di sini, DK nak kongsi pengalam DK berada di bumi Jordan yang penuh dengan kesan sejarah. Walaupun DK kata tak nak update dalam minggu exam nih, tetapi, kemahuan dalam diri yang mengganas telah meruntuhkan benteng ego DK dari mengupdate blog ni. Hahaha...


Nabi Saleh a.s. & Kaum Tsamud...

Walau apapun, sebelum DK kongsi pengalaman DK, DK nak cerita sikit tentang kisah Nabi Saleh a.s. dan kaumnya, kaum Tsamud. Kalian pernah dengar tentang kisah seorang nabi yang diberikan mukjizat berupa seekor unta betina yang besar yang muncul di antara dua bukit? Itulah kisah Nabi Saleh a.s.

Baginda merupakan seorang nabi yang hidup di dalam sebuah tamadun manusia yang amat hebat. Tamadun kaum Tsamud ini merupakan warisan daripada kaum 'Ad (kaum Nabi Hud) yang mana telah dihancurkan oleh Allah s.w.t. sebelum itu oleh sebab kekufuran mereka.

Nak cerita betapa hebatnya tamadun Kaum Tsamud ni, al-Quran telah merakamkan bahawa mereka merupakan sebuah kaum yang mempunyai kemahiran memahat gunung-ganang untuk dijadikan kediaman mereka. Menakjubkan bukan? Bayangkan zaman sekarang ni, walaupun kita mempunyai teknologi yang hebat, tetapi kita hanya mampu tebuk gunung-ganang untuk buat highway atau terowong laluan kereta api sahaja. Atau ada juga orang yang tebuk gunung buat rumah? (kalau ada bagitau DK ye..)

Tetapi, malang sekali, kaum Tsamud yang fully adalah orang Yahudi ini (kebanyakkan para Rasul diutuskan kepada Bani Israel aka Yahudi) tidak mengambil iktibar atas apa yang berlaku pada kaum 'Ad yang dihancurkan Allah dengan tiupan angin ribut. Mereka kufur kepada Allah dan menjadikan patung-patung ciptaan mereka sebagai tuhan.

Dipendekkan cerita, Allah utuskan Nabi Saleh a.s. untuk menyeru mereka kembali kepada fitrah bertuhan, iaitu kepada Allah azzawajal. Namun mereka enggan, bahkan mahu membunuh baginda. Sehingga Allah keluarkan seekor Unta betina yang muncul dari celah batu yang besar sebagai tanda kebenaran (mukjizat) risalah yang dibawa oleh baginda, Nabi Saleh a.s.


Kenapa unta besar?

Yang menjadi persoalan, kenapa Allah muncul unta yang besar? Well, DK sebenarnya masih tak jumpa dalam pembacaan DK, barangkali ada pembaca yang jumpa jawapan dia, sila bagitau pada DK. Kita kongsi sama-sama.

Tetapi, hipotesis awal DK, secara logiknya, Unta merupakan binatang ternakan yang paling mahal dikalangan binatang yang boleh dijadikan korban. Sebagai contoh, bagaimana Nabi Muhammad s.a.w. memberi 20 ekor unta muda kepada Ummul Mukminin, Khadijah binti Khuwailid sebagai mahar perkahwinan mereka.

Untuk makluman sahabat sekalian, harga seekor unta muda amat tinggi. Boleh semak kat [ sini ] untuk tahu perihal unta (bahtera padang pasir). Harganya adalah sekitar RM 7000. Maknanya, 20 ekor x RM 7000 = Rm 140,000!!!! Subhanallah, Rasulullah s.a.w. merupakan seorang usahawan dan jutawan muda yang hebat walaupun umurnya baru sahaja 25 tahun. Satu motivasi untuk kita.

Ini menunjukkan, unta merupakan satu simbol kekayaan. Sehinggakan timbul kata-kata yang menyebut, unta adalah emas yang hidup!

Allah Maha Bijaksana...
Masih tidak menjawab persoalan di atas sebenarnya. Huhuhu...

Sebelum DK bagi jawapan (hipotesis DK), biar kalian tahu dulu, apa dia mukjizat dan konsep mukjizat diturunkan kepada para Rasulullah s.a.w.

Mukjizat adalah perkara yang luar biasa yang dikurniakan kepada para Rasul sebagai bukti kebenaran risalah yang dibawa oleh mereka. Disamping untuk melemahkan musuh-musuh mereka. Kerana kalimah mukjizat ( معججزة ) berasal daripada perkatan 'ajaza ( عجز ) yang bermaksud lemah. Jadi, mukjizat adalah sesuatu yang melemahkan manusia (mereka yang menolak kebenaran risalah Rasulullah s.a.w.).

Dan konsep mukjizat yang diturunkan adalah berkait rapat dengan corak pemikiran musuh-musuh para Rasul.

Sebagai contoh, baginda Nabi Musa a.s. dikurniakan mukjizat berupa Ular gergasi yang muncul selepas tongkat baginda dilontar, kerana di zaman baginda famous dengan sihir-sihir dari ahli sihir Fir'aun yang memunculkan ular-ular untuk membunuh Nabi Musa a.s.

Nabi Isa a.s. yang diberikan mukjizat boleh menyembuhkan penyakit dan menghidupkan orang mati. Ini kerana zaman baginda terkenal dengan ilmu perubatan. Dan seterusnya, mukjizat baginda Nabi Muhammad s.a.w. iaitu kitab agung, al-Quran. Diturunkan dengan susunan bahasa yang amat indah dan teragung.

Kerana, baginda Rasulullah s.a.w. diturunkan ditengah-tengah masyarakat arab jahiliah yang terkenal dengan kehebatan ilmu literature (bahasa arab) dan syair-syair mereka yang indah.

Nampak tak perkaitan mukjizat-mukjizat yang diturunkan tu?

Jadi, mengapa Allah berikan mukjizat kepada Nabi Saleh a.s. berupa seekor unta betina yang sehat dari celahan batu-bata yang besar?

Ini hipotesis saya:

Ini kerana, kaum Tsamud amat bangga dengan kekayaan tamadun mereka dan kemahiran mereka mengukir gunung-ganang yang pastinya berupa batu-bata yang keras. Lalu Allah keluarkan seekor unta betina yang sehat, yang mana kita dah bincang tadi (unta simbol kekayaan), menunjukkan kekayaan Allah Yang Maha Kaya, dan Allah keluarkan pula unta tersebut dari celahan batu-bata, sebagai satu cabaran kepada kemahiran mereka yang mampu mengukir dan memahat. Dengan kata lain, Allah mahu tunjukkan pada mereka bahawa DIA Maha Mampu membuat apa sahaja yang DIA mahu.

Dan akhirnya, kerana mereka (kaum Tsamud) tidak mampu berbuat apa, maka mereka telah membunuh unta betina tersebut, dan mempersendakan Nabi Saleh yang telah memberi peringatan kepada mereka tentang azab Allah azzawajalla... Maka, Allah turunkan kepada mereka azab berupa satu pekikan yang kuat sehingga menghancurkan semua harta dan hasil tangan mereka, bahkan telah mencabut nyawa mereka. Berakhirlah satu tamadun dunia yang hebat satu ketika dulu, kerana kekufuran mereka kepada Allah Yang Maha Kuasa.

Kisah mereka ini telah dirakam dalam firman Allah s.w.t. seperti berikut:


klik pada gambar untuk lebih besar....

klik pada gambar untuk lebih besar....

Kesan Sejarah Tamadun Pemahat Gunung.....

Di sini, DK nak lampirkan gambar-gambar yang sempat DK rakamkan ketika lawatan DK ke Petra (dalam 4 jam perjalanan dari Mu'tah).

Di Petra kami terpegun melihat ukiran-ukiran yang ada, sehingga kami bertemu dengan Mahligai yang dikatakan istana. Subhanallah... menakjubkan.

Jadi, selamat menikmati gambar-gambar kehebatan tamadun tersebut yang menyerupai tamadun Kaum Tsamud. Ingat, yang MENYERUPAI tamadun kaum Tsamud.

Gambar diambil dengan kamera dari handphone jenama Nokia yang murah kepunyaan DK.


menuju ke Petra...


tiket masuk Petra, harga pelajar JD 1, harga pelawat biase JD 30

awal perjalan menuju ke kota Tamadun

awal-awal dah dihidangkan dengan ukiran bangunan yang menarik

bukti sistem perparitan telah wujud di zaman yang lampau...


ukiran tangga batu

ukiran tingkap di dinding batu

orang atau patung???

lantai bercorak kesan sejarah tamadun dulu

mahligai istana ukiran sejarah... menakjubkan kan

pandangan dari sisi...

ukiran bangunan lain, tanda kekayaan dan kehebatan tamadun ini

satu lagi bangunan yang mengkagumkan

Colosseum (diukir dari gunung)

Sebenarnya ada banyak lagi yang DK nak kongsikan... tapi, untuk setakat ini, cukuplah beberapa gambar yang DK kongsikan dengan sahabat semua.

Pesanan DK, kita boleh kagum dengan kesan sejarah, tapi jangan sampai kita lupa untuk membentuk kesan sejarah.

Sejarah sebagai ikhtibar, dan kisah kaum Tsamud, pengukir gunung yang hebat merupakan satu kisah kaum yang kaya raya, tetapi kufur dan akhirnya di azab Allah. Semoga kita tidak mencontohi mereka.

Ya Allah, jauhkan kami dari azab seksa-Mu, Ya Allah, Kau Yang Maha Kuasa......