RSS
Facebook
Twitter

01 January 2011

Tsamud, Si Pengukir Gunung



Monumen sejarah berbentuk tugu di Petra....



Qasasul Quran ( قصص القران ) yang bermaksud kisah-kisah dalam al-Quran merupakan salah satu mukjizat yang terdapat di dalam al-Quran. Ia telah merekod pelbagai kisah yang menakjubkan sehingga telah membuka mata hati ramai manusia yang mengkajinya.

Tidak terlafaz walaupun sepatah dari mulut musuh Allah yang mengkaji al-Quran untuk mengatakan bahawa al-Quran merupakan ciptaan idea dari manusia, bukan dari langit (iaitu Tuhan).

Seperti mana yang terjadi ke atas diri seorang pakar bedah dan autopsi di Perancis,
Prof. Dr. Maurice Bucaille. Boleh rujuk [ di sini ].

Dan di sini, DK nak kongsi pengalam DK berada di bumi Jordan yang penuh dengan kesan sejarah. Walaupun DK kata tak nak update dalam minggu exam nih, tetapi, kemahuan dalam diri yang mengganas telah meruntuhkan benteng ego DK dari mengupdate blog ni. Hahaha...


Nabi Saleh a.s. & Kaum Tsamud...

Walau apapun, sebelum DK kongsi pengalaman DK, DK nak cerita sikit tentang kisah Nabi Saleh a.s. dan kaumnya, kaum Tsamud. Kalian pernah dengar tentang kisah seorang nabi yang diberikan mukjizat berupa seekor unta betina yang besar yang muncul di antara dua bukit? Itulah kisah Nabi Saleh a.s.

Baginda merupakan seorang nabi yang hidup di dalam sebuah tamadun manusia yang amat hebat. Tamadun kaum Tsamud ini merupakan warisan daripada kaum 'Ad (kaum Nabi Hud) yang mana telah dihancurkan oleh Allah s.w.t. sebelum itu oleh sebab kekufuran mereka.

Nak cerita betapa hebatnya tamadun Kaum Tsamud ni, al-Quran telah merakamkan bahawa mereka merupakan sebuah kaum yang mempunyai kemahiran memahat gunung-ganang untuk dijadikan kediaman mereka. Menakjubkan bukan? Bayangkan zaman sekarang ni, walaupun kita mempunyai teknologi yang hebat, tetapi kita hanya mampu tebuk gunung-ganang untuk buat highway atau terowong laluan kereta api sahaja. Atau ada juga orang yang tebuk gunung buat rumah? (kalau ada bagitau DK ye..)

Tetapi, malang sekali, kaum Tsamud yang fully adalah orang Yahudi ini (kebanyakkan para Rasul diutuskan kepada Bani Israel aka Yahudi) tidak mengambil iktibar atas apa yang berlaku pada kaum 'Ad yang dihancurkan Allah dengan tiupan angin ribut. Mereka kufur kepada Allah dan menjadikan patung-patung ciptaan mereka sebagai tuhan.

Dipendekkan cerita, Allah utuskan Nabi Saleh a.s. untuk menyeru mereka kembali kepada fitrah bertuhan, iaitu kepada Allah azzawajal. Namun mereka enggan, bahkan mahu membunuh baginda. Sehingga Allah keluarkan seekor Unta betina yang muncul dari celah batu yang besar sebagai tanda kebenaran (mukjizat) risalah yang dibawa oleh baginda, Nabi Saleh a.s.


Kenapa unta besar?

Yang menjadi persoalan, kenapa Allah muncul unta yang besar? Well, DK sebenarnya masih tak jumpa dalam pembacaan DK, barangkali ada pembaca yang jumpa jawapan dia, sila bagitau pada DK. Kita kongsi sama-sama.

Tetapi, hipotesis awal DK, secara logiknya, Unta merupakan binatang ternakan yang paling mahal dikalangan binatang yang boleh dijadikan korban. Sebagai contoh, bagaimana Nabi Muhammad s.a.w. memberi 20 ekor unta muda kepada Ummul Mukminin, Khadijah binti Khuwailid sebagai mahar perkahwinan mereka.

Untuk makluman sahabat sekalian, harga seekor unta muda amat tinggi. Boleh semak kat [ sini ] untuk tahu perihal unta (bahtera padang pasir). Harganya adalah sekitar RM 7000. Maknanya, 20 ekor x RM 7000 = Rm 140,000!!!! Subhanallah, Rasulullah s.a.w. merupakan seorang usahawan dan jutawan muda yang hebat walaupun umurnya baru sahaja 25 tahun. Satu motivasi untuk kita.

Ini menunjukkan, unta merupakan satu simbol kekayaan. Sehinggakan timbul kata-kata yang menyebut, unta adalah emas yang hidup!

Allah Maha Bijaksana...
Masih tidak menjawab persoalan di atas sebenarnya. Huhuhu...

Sebelum DK bagi jawapan (hipotesis DK), biar kalian tahu dulu, apa dia mukjizat dan konsep mukjizat diturunkan kepada para Rasulullah s.a.w.

Mukjizat adalah perkara yang luar biasa yang dikurniakan kepada para Rasul sebagai bukti kebenaran risalah yang dibawa oleh mereka. Disamping untuk melemahkan musuh-musuh mereka. Kerana kalimah mukjizat ( معججزة ) berasal daripada perkatan 'ajaza ( عجز ) yang bermaksud lemah. Jadi, mukjizat adalah sesuatu yang melemahkan manusia (mereka yang menolak kebenaran risalah Rasulullah s.a.w.).

Dan konsep mukjizat yang diturunkan adalah berkait rapat dengan corak pemikiran musuh-musuh para Rasul.

Sebagai contoh, baginda Nabi Musa a.s. dikurniakan mukjizat berupa Ular gergasi yang muncul selepas tongkat baginda dilontar, kerana di zaman baginda famous dengan sihir-sihir dari ahli sihir Fir'aun yang memunculkan ular-ular untuk membunuh Nabi Musa a.s.

Nabi Isa a.s. yang diberikan mukjizat boleh menyembuhkan penyakit dan menghidupkan orang mati. Ini kerana zaman baginda terkenal dengan ilmu perubatan. Dan seterusnya, mukjizat baginda Nabi Muhammad s.a.w. iaitu kitab agung, al-Quran. Diturunkan dengan susunan bahasa yang amat indah dan teragung.

Kerana, baginda Rasulullah s.a.w. diturunkan ditengah-tengah masyarakat arab jahiliah yang terkenal dengan kehebatan ilmu literature (bahasa arab) dan syair-syair mereka yang indah.

Nampak tak perkaitan mukjizat-mukjizat yang diturunkan tu?

Jadi, mengapa Allah berikan mukjizat kepada Nabi Saleh a.s. berupa seekor unta betina yang sehat dari celahan batu-bata yang besar?

Ini hipotesis saya:

Ini kerana, kaum Tsamud amat bangga dengan kekayaan tamadun mereka dan kemahiran mereka mengukir gunung-ganang yang pastinya berupa batu-bata yang keras. Lalu Allah keluarkan seekor unta betina yang sehat, yang mana kita dah bincang tadi (unta simbol kekayaan), menunjukkan kekayaan Allah Yang Maha Kaya, dan Allah keluarkan pula unta tersebut dari celahan batu-bata, sebagai satu cabaran kepada kemahiran mereka yang mampu mengukir dan memahat. Dengan kata lain, Allah mahu tunjukkan pada mereka bahawa DIA Maha Mampu membuat apa sahaja yang DIA mahu.

Dan akhirnya, kerana mereka (kaum Tsamud) tidak mampu berbuat apa, maka mereka telah membunuh unta betina tersebut, dan mempersendakan Nabi Saleh yang telah memberi peringatan kepada mereka tentang azab Allah azzawajalla... Maka, Allah turunkan kepada mereka azab berupa satu pekikan yang kuat sehingga menghancurkan semua harta dan hasil tangan mereka, bahkan telah mencabut nyawa mereka. Berakhirlah satu tamadun dunia yang hebat satu ketika dulu, kerana kekufuran mereka kepada Allah Yang Maha Kuasa.

Kisah mereka ini telah dirakam dalam firman Allah s.w.t. seperti berikut:


klik pada gambar untuk lebih besar....

klik pada gambar untuk lebih besar....

Kesan Sejarah Tamadun Pemahat Gunung.....

Di sini, DK nak lampirkan gambar-gambar yang sempat DK rakamkan ketika lawatan DK ke Petra (dalam 4 jam perjalanan dari Mu'tah).

Di Petra kami terpegun melihat ukiran-ukiran yang ada, sehingga kami bertemu dengan Mahligai yang dikatakan istana. Subhanallah... menakjubkan.

Jadi, selamat menikmati gambar-gambar kehebatan tamadun tersebut yang menyerupai tamadun Kaum Tsamud. Ingat, yang MENYERUPAI tamadun kaum Tsamud.

Gambar diambil dengan kamera dari handphone jenama Nokia yang murah kepunyaan DK.


menuju ke Petra...


tiket masuk Petra, harga pelajar JD 1, harga pelawat biase JD 30

awal perjalan menuju ke kota Tamadun

awal-awal dah dihidangkan dengan ukiran bangunan yang menarik

bukti sistem perparitan telah wujud di zaman yang lampau...


ukiran tangga batu

ukiran tingkap di dinding batu

orang atau patung???

lantai bercorak kesan sejarah tamadun dulu

mahligai istana ukiran sejarah... menakjubkan kan

pandangan dari sisi...

ukiran bangunan lain, tanda kekayaan dan kehebatan tamadun ini

satu lagi bangunan yang mengkagumkan

Colosseum (diukir dari gunung)

Sebenarnya ada banyak lagi yang DK nak kongsikan... tapi, untuk setakat ini, cukuplah beberapa gambar yang DK kongsikan dengan sahabat semua.

Pesanan DK, kita boleh kagum dengan kesan sejarah, tapi jangan sampai kita lupa untuk membentuk kesan sejarah.

Sejarah sebagai ikhtibar, dan kisah kaum Tsamud, pengukir gunung yang hebat merupakan satu kisah kaum yang kaya raya, tetapi kufur dan akhirnya di azab Allah. Semoga kita tidak mencontohi mereka.

Ya Allah, jauhkan kami dari azab seksa-Mu, Ya Allah, Kau Yang Maha Kuasa......


7 ulasan:

D.K. said...

Salam 'alaikum semua...
ade sedikit pembetulan, gambar yg dikatakan mahligai istana tu sbnrnye bukan istana, tapi merupakan tempat simpan barang.

jazakallahu khairan kathira kepada ustz Farhan yang menegur. (^^,)

tp klw tu tmpt simpan barang je aka stor/gudang, jadi cane bentuk istana die agaknye ek?

syuk said...

syukran...byk dpt info.masuk la lg nnti.

diba said...

wah..besh nyr dpt stud sane..

Anonymous said...

bukti kukuh orang dulu besar dan kuat.kalau banding dengan patung penulis tinggihingga mana?-shomad

Anonymous said...

semalam baru melawat petra...tp tgk je sbb xtahu sejarah die ape....mlm ni baru nk ssearch cari ape history nye...rase mcm rugi plak pegi sne tnpa tahu sejarah...tp xpe,best sangat...dan info kat atas pon best...syukran

Time Traveller said...

Hebat sungguh reka bentuk mereka ini..
sampai sekarang tak ada sesiapa pun yang mampu meniru mereka :D

Salam kenal dari saya :D

http://timetravelafif.blogspot.com/2014/11/jordan-part-3-amman-citadel-and-roman.html

ROHANI IBRAHIM said...

assalamualikum...
terima kasih atas perkongsian,,, mohon copy ye,,,,saya nk buat rujukan u assingment...t,kasih