RSS
Facebook
Twitter

7/09/2014

Nak Western Food

"Jom makan pizza nak?"

Menarik cadangan kawan aku ni. Tiba-tiba datang angin dia nak berbuka dengan makanan western. Penat gak pikir, kat mana nak dapat western food ni. Mu'tah ni kampung, hulu. Takat pizza kecil-kecil 50 qursh tu ade lah.

So then, kami sepakat, sebab nak pecah gian, frozen food pun jadi. 

Menu berbuka:

1 chicken pizza (frozen)
1 beef pizza (frozen)
2 Lagsania (still frozen)


"Cukup ke kita 6 orang ni?" sorang member ni tanya. Well, good question. Aku pun dok mikir gak, walaupun kitorang ni semua teringin nak santap western. Tapi perut dah biasa hadam nasi ni cukup ke dengan makanan-makanan tu untuk berbuka.

So, dapat ilham. Tangan rasa gatal-gatal nak cuba resepi baru. Aku tak pasti resepi ni ada ke tak dalam internet, tapi yang pasti, resepi ni aku main campak je bahan dia.

Aku namakan dia  

"Spagetti Pizza with Cheese Sauce"

Biarlah korang nak kata poyo ke apa, ni resepi aku, ikut suka aku.

Bahan-bahan dia:

Untuk spagetti dia kompom-kompom dah spagetti dan aku tambah sosej untuk bagi menarik.

 * Spegetti aku cucuk kat sosej macam dalam gambar. Rase seni sikit.

Cheese Sauce

Cheddar cheese
Susu cair
Bawang putih
Garam
Black pepper

* Masak api kecil. Aku suka pekat jadi tak letak air banyak.

Tambahan waktu nak bakar:

Mozarella Cheese
Cili Bengala
Black Pepper

Aku main campak je bahan-bahan ni ikut suka hati. So, tak pandai nak letak berape sudu atau senduk setiap bahan ni. Asal bila rasa kat lidah hati kate sedap, luluslah tu.

Bila spagetti da siap rebus. Sauce pun dah siap masak. Next step, susun spagetti dalam acuan. Kemudian tuang sauce. Taburkan mozarellah, cili bengala dan black pepper.  Letak garam untuk padukan rasa. Dah siap untuk dibakar.

Thanks to my friend Muizzuddin sebab bagi guna microwave. Kitorang ni sume orang bujang yang pertama kali guna microwave, so untuk set masa bakar tu kitorang cuba sikit-sikit.

Kesimpulannya aku bajet dalam 4-5 minit gak la.

Dan inilah hasilnya.



Lucunya waktu berbuka kami dimulakan dengan teh o ais berlada hitam. Ha, ha, ha. Terbaik. Sape tah tersalah letak lada hitam dalam plastik ais, habis ais bersalut lada. Ada rasa pedas-pedas gitu teh o ais die.

Tapi back up dengan western-western food ni, sume orang puas ati.

Kesimpulannya, duduk perantauan + bujang = kena kreatif. kalau hari-hari masak nasi lauk kari atau sup je. Memanglah kedai nasi arab la 4 kali seminggu.

Dan kena berani cuba. Mase bujang ni la kita kena cuba masak. Kawan-kawan boleh jadi tikus makmal. ^_^

Tak sedap baiki. Lama-lama mak mentua pun senang hati nak terima kita. Ahaks!

Gracias!

0 ulasan: