RSS
Facebook
Twitter

7/16/2014

Viral Kereta Di Bulan Puasa ^_^

Pose-pose ni suka plak aku tengok telatah rakyat Malaysia dalam facebook. Lucu dan lawak. Sorang-sorang aku gelak dalam bilik ni. Punyelah kreatif diorang ni. Satu ibu jari aku bagi. I LIKE!

Baru-baru ni muncul satu video viral yang mempamerkan aksi ganas 18sg seorang gadis melayu terhadap seorang uncle cina yang berusia sekitar 60-an. Aku tak tengok video tu, sebab adegan mula-mula yang dipaparkan dalam video tu adalah budak perempuan ni jerit-jerit.

Aku pulak rasa malu nak tengok. Terus aku tutup. Then 2,3 hari lepas tu video ni jadi viral. Mendapat liputan semua lingkungan masyarakat Malaysia dan tak boleh tahan mendapat liputan hangat dari media. Heiz.. takde berita lain ke nak dipanaskan?

Aku takdelah nak kisah sangat benda-benda camni. Saje aku perhatikan komen-komen rakyat jelata. Terbahak-bahak aku gelak. Dan terkadang aku terkesima dan tertawan melihat kreativiti rakyat malaysia di facebook mengenakan gadis tersebut.

Antara karya kreativiti mereka

Emm.. sedare-sedare.

Bulan puasa ni sedare-sedare. Seronok ke tahan lapar kosong gitu?

Kesian budak perempuan tu. Sampai deactivate facebook die, tak sempat aku nak stalk. LOL.

Dan lebih kasihan apabila gambar-gambar beliau menjadi bahan jenaka tersebar di komen-komen mereka yang tidak bertanggungjawab. Dicolet sana sini gambarnya. Lebih membimbangkan lagi apabila ada komen-komen tu yang seakan mahu mengancam periuk nasik dia. Aduhai korang....

Ada tiga pengajaran yang aku dapat dalam kes ni.

Pertama: 

Jangan biarkan diri kita dikawal emosi. Sebut tentang emosi ni, masa aku kat KUIS dulu, aku belajar satu prinsip.

"Bila kita biarkan emosi mengawal diri, kita akan jadi binatang"

 Ni prinsip dia.

Antara contoh kes seperti baru-baru ni seorang remaja lelaki 17 tahun mati dibunuh oleh ayahnya yang berang apabila remaja tersebut meluahkan hasrat mahu bekerja membantu keluarga. 

Alahai manusia. Bila kita biarkan diri kita dikawal emosi, ia tidak akan pernah berhenti. Hari ni marah yang mengusai, kemudian sedih, sesal dan kecewa pula menghantui.

Emosi ni tidak terfokus kepada marah sahaja, bahkan sedih dan gembira juga termasuk. Dan lain-lain selagi boleh digolongkan sebagai emosi.


Kedua:

Syukur kepada tuhan yang sentiasa menjaga kita dan memelihara kehormatan kita. Aku belajar yang andai tuhan buka segala kelemahan dan kesalahan aku dihadapan orang ramai, even lubang cacing pun bukan tempat sembunyi paling baik untuk aku menahan malu.

Hari ini tuhan buka sedikit aib dia, dan kita gelakkan. Jangan lupa Allah Maha Adil. Setiap perbuatan ada balasan. Semoga Allah melindungi diri kita.


Jom kita amalkan doa ini.
Semoga Allah sentiasa menutup aib kita

 cara baca doa ini:
 
Allahummastur ‘Awrati,

Wa aamin raw’ati,

Allahummahfazni min bayni yadayya,

Wa min khalfi,

wa ‘an yamini,

wa ‘an syimaali,

wa min fauqi,

Wa ‘a’uzu bi’azomatika an ughtaali min tahti.

 Ketiga:

Berhati-hatilah. Laman sosial ni bukan tempat perkongsian peribadi yang baik. Gambar-gambar kenangan kita tu, simpan je lah dalam komputer. Untuk tatapan diri sendiri. Kalau rasa diri cute, tak perlu nak kongsi. Jadikan ke'cute'tan kite sebagai motivasi diri untuk tambahkan keyakinan dalam diri. Tak perlu kongsi ke dunia, cukup tampal tepi cermin kat dalam bilik. Even better, simpan diam-diam dalam laci. Satu ibu jari lagi aku bagi.

Media sosial ni senang orang nak godam. Kejap je manusia kreatif luar sana nak dapatkan butiran peribadi kita. Biarpun sistem keselamatan ketat kita sediakan.

Banyak lagi sebenarnya yang boleh kita belajar. Sebab kehidupan adalah sekolah terbaik untuk diri kita. Jadi jangan hanya buka mata, buka juga hati untuk menilai. Kekadang buruk di mata kita rupanya memberi kesan baik di hati.


Feeling annoyed: Ape punye media maklumat da amik bende ni sebagai bahan tatapan rakyat. 

Sepatutnya rakyat kita ditatapkan dengan berita-berita perkembangan berkenaan keadaan saudara-saudara kita di Gaza.

Jadi, kita hentikan isu takde faedah ni. Dan fokus kepada Gaza. Semoga Allah membantu kita semua terutama mereka di Gaza!!

Ketahui perkembangan di Gaza melalui facebook Aqsa Syarif.


-- [[ PRAY FOR PALESTINE ]] -- 
(-_-)

2 ulasan:

Muhammad Syahmi said...

Saru ibu jari saya berikan untuk teguran ini.

Saya minta izin untuk berkongsi teguran ini di blog saya. Terima kasih.

D.K. said...

Silakan ustaz ^_^. Semoga bermanfaat utk kita semua