RSS
Facebook
Twitter

20 April 2012

FEEL th FEAR!!!


Hypegiaphobia (takut pada tanggungjawab) tidak akan membantu anda untuk berubah dari takuk lama ke tahap yg baru dan lebih selesa.


Expand the comfort zone!

Luaskan zon selesa anda dengan menghayati ketakutan itu, dan jadikan ia sebagai kekuatan untuk berhadapan dengan risiko yg mendatang.

Ingat, ketakutan bukan alasan untuk anda terus hidup dalam ketakutan, tetapi ia sebenarnya satu kekuatan untuk anda lakukan perubahan yg besar dalam hidup anda.

Seperti mana seorang lelaki yg dikejar anjing, kerana ketakutannya itu ia mampu melompat melangkaui sebuah tembok tinggi atau sebuah parit besar yg sebelum ini amat mustahil pada pemikirannya untuk dilangkaui.

Saya yakin ANDA FAHAM dengan apa yang saya maksudkan!


Don't live in a fearful life!!!

Apa yang saya maksudkan dengan "Fear is not a reason for you to live in a fearful life" adalah kerana terdapat segelintir daripada kita yang tidak mahukan perubahan kerana takut dengan sesuatu yang BUKAN DI BAWAH KAWALAN DIRI SENDIRI!!!

Contoh situasi yang saya maksudkan:

Seorang pemimpin tidak mahu mengubah cara kepimpinannya kerana MENYANGKA yang jika dia mengubah cara, maka kesetiaan dan kepercayaan kepadanya akan berubah.

Saya bawakan satu lagi contoh yang saya petik dari buku "The 7 habits of HIGHLY EFFECTIVE people" oleh Stephen R. Covey.

Beliau membawakan kisah seorang gadis pemain bola jaring yang handal. Dia telah menyertai sebuah 'tournament' dan telah berjaya ke pusingan terakhir (final). Namun begitu, ada beberapa perkara telah mengganggu fokusnya iaitu BISIKAN ORANG di sekitarnya.

Ada kutukan dan umpatan yang ditujukan ke atas dirinya. Dan dia amat terkesan dengan perkara tersebut. Kerana terlampau tertekan, gadis yang hebat dan licik di gelanggang bola jaring ini tumpas dan tewas.


Perhatikan!

Dua situasi yang menonjolkan dua perkara yang bukan di bawah kawalan diri menjadi asas SANGKAAN atau lebih jelas KETAKUTAN yang membantutkan perubahan.

Seperti satu contoh rungutan yang dinukilkan oleh Ustaz Hasrizal (Saiful Islam), "Aku kalau mendung je, mesti cepat marah, baran".

Dia meletakkan cuaca yang mendung sebagai aras perubahan dia untuk menjadi pemarah. Mana mungkin dia dapat mengawal perubahan cuaca, tetapi YANG PASTI DIA BOLEH MENGAWAL AMARAHNYA ITU!!!


FEEL THE FEAR!!!

Rasailah ketakutan itu! Ya, hayati ketakutan itu. JANGAN DIPEJAM MATAMU untuk melihat ketakutan! BUKA! BUKA MATAMU SELUAS-LUASNYA!

Just like Susan Jeffers said in her book:

"IF EVERYBODY FEELS FEAR WHEN APPROACHING,
SOMETHING TOTALLY NEW IN LIFE,
YET SO MANY ARE OUT THERE
"DOING IT"
DESPITE THE FEAR,
THEN WE MUST CONCLUDE THAT
FEAR IS NOT THE PROBLEM!!!"


D.K : Pada awalnya, artikel ini adalah respon D.K. terhadap komen-komen yang diberikan oleh sahabat-sahabat D.K. dalam artikel "I'm 24... (^_^)". Kerana sebelum ini D.K. agak keberatan untuk menimbulkan isu-isu yang boleh dijadikan 'kontroversi' seperti sambutan hari lahir.

Namun begitu, bak kata pepatah, "Berani buat, berani tanggung!"

Wallahu'alam...



0 ulasan: