RSS
Facebook
Twitter

6/14/2012

Travelog yang menawan hati!

Usai solat berjema'ah Asar di masjid aku berhasrat untuk mengambil angin petang sambil berziarah ke rumah beberapa orang sahabat.  Alhamdulillah, bahang panas tadi lenyap apabila angin sepoi bertiup. Kekadang membawa debu pasir, dan adakalanya haruman syawarma dan ayam masywi turut menyertai.

Aku tidak bercadang untuk berlama-lama mengambil angin. Jam di handphone menunjukkan 40 minit lagi sebelum pukul 7. Menziarahi sahabat-sahabat tidak mengambil masa yang lama kerana kami selalu bertemu. Yang bermain dimindaku sekarang ini adalah untuk menghabiskan novel-novel yang telah ku pilih tadi. 

Tanpa berlengah aku menghempaskan tubuh ke atas tilam di bilik. Mataku memerhati satu persatu novel yang terhidang di depan mata. "Yang ini nampak menarik," bisik hatiku sambil tangan mencapai sebuah buku tebal terbitan karangkraf.


"Rindu Eropah Tawan Damascus" oleh Munir Ramli. Sebuah travelog. Yang menawan hatiku adalah kerana perkataan Damascus yang membuatkan memori ketika merantau di kota Damsyiq itu kembali menerjah di fikiranku. Aku mula membaca helaian pertama. Helaian kedua, ketiga dan seterusnya. Aku tertawan!

Sedar tidak sedar, maghrib mendekati. Baru aku teringat yang malam ini aku ada mesyuarat. Persiapan perlu dibuat. Walaupun saat itu hatiku telah terpikat dengan catatan travelog tersebut. Namun ku sisihkan juga.

Aku berazam untuk menghabiskan travelog setebal 353 muka surat itu dalam masa dua hari. Pengalaman indah yang dikongsi membuat aku berkhayal sedang mengembara bersamanya di New Delhi!

Catatan travelog oleh Munir Ramli, temanku musim soifi ini!

7.00 malam
13 Jun 2012
Bayt Nawawi, Mutah.


1 ulasan:

Luis said...

Testimoni saya tentang bagaimana saya menjadi ahli Illuminati. Saya ingin bertemu dengan orang yang ingin menyertai Illuminati hebat sebagai ahli hebat Illuminati yang mahukan saya sebagai ahli hebat. Namanya ialah Lord Felix Morgan. Bantulah saya memulihkan hidup saya dari peringkat kematian. Dilepaskan selepas kira-kira 2 tahun dan enam bulan. Selepas dikhianati oleh begitu ramai ahli Illuminati. Selama bertahun-tahun saya putus asa dan kewangan dalam tanah. Tetapi suatu hari semasa melayari internet saya terjumpa jawatan Illuminati Lord Felix Morgan yang hebat dan ia mengatakan bahawa jika anda adalah salah seorang Illuminati yang hebat anda boleh menjadi terkenal, kaya dan berjaya dalam hidup. Saya menghubunginya dan menerangkan segala-galanya dan dia mengesyorkan pendaftaran yang digunakan dan saya membayar ahli besar untuk membantu saya bermula dan saya telah dimulakan ke dalam Tata Dunia Illuminati. Selepas itu, mereka memberi saya semua garis panduan dan memberitahu saya bahawa selepas inisiasi, ahli baharu akan diberi ganjaran wang tunai $1,000,000. Dengan bantuan Lord Felix Morgan. Saya telah dimulakan sepenuhnya sebagai ahli penuh Illuminati. Jika nasihat anda ialah anda pernah mencuba penipu sebelum ini atau sedang, terpulang kepada saya untuk membantu anda menyertai, jadi cuba Lord Morgan. Ia adalah peluang terbaik anda untuk menjadi apa yang anda inginkan dalam kehidupan masa depan anda. Hubungi beliau di WhatsApp +2348055459757 atau e-mel: Illuminatiofficial565@gmail.com