RSS
Facebook
Twitter

6/14/2012

Nak jadi novelis!


Hangat. Panas. Bahang musim panas di Mu'tah semakin terasa. Botor air 1.5 liter yang sekejap tadinya terisi penuh, kini hanya tinggal suku sahaja lagi sebelum mencecah dasar. Kipas angin ligat berputar, berusaha mendinginkan tubuh seorang manusia yang terbaring kebosanan.

Aku merenung langit petang pekan Mu'tah. Awannya ada, terkadang meredup memberi peluang manusia berteduh di bawah bayangnya. Tetapi redupan itu tidak membantu untuk mengurangkan suhunya. Oh... Maha Suci Allah yang menjadikan panas dan sejuk.

Bila dimuhasabah semula, lucu telatah manusia. Saat salju turun, merungut mencari panas, namun saat gagah mentari mekar, merungut lagi mencari salji. Tidak pernah berpuas hati. Alangkah beruntungnya bagi mereka yang bersyukur.

Seusai menelefon ibu sebentar tadi, aku mula menanam azam. Bukan azam tahun baru, tapi azam matlamat baru. Aku mahu mendidik diriku untuk menjadi seorang novelis. Dua kad weinak habis semata-mata untuk mendapatkan khidmat nasihat dari ibu. 

Kad weinak merupakan salah satu kaedah untuk pelajar-pelajar Malaysia di Jordan menghubungi ahli keluarga melalui telefon. Dengan nilai JD2, kita boleh menghubungi orang tersayang selama lebih kurang 40 minit. Terdapat satu lagi kad yang memiliki fungsi yang sama iaitu Waton. Tetapi weinak tetap menjadi pilihan hati. Habis iklan!

Untuk merealisasikannya aku mengambil beberapa buah novel melayu kepunyaan rakan sebilikku di rak. Tujuannya adalah untuk mengutip semangat menulis novel. 

Tidak tergerak hatiku sebelum ini untuk membaca semua itu. Hidup merantau mencari ilmu di tanah arab memerlukan aku untuk menumpukan banyak pembacaanku kepada kitab-kitab arab. Tidak lupa juga kamus yang pelbagai ketebalan.


Aku melihat pada jam di dinding. Masih ada satu jam lagi sebelum waktu Asar tiba. Novel 'Terasing' karangan Hilal Asyraf menjadi pilihan pertama aku dalam usaha untuk menjadi seorang novelis. Walaupun novel tersebut telah beberapa kali kuhadamkan ketika di Malaysia dahulu. Tetapi sengaja aku pilih kerana aku mengkagumi penulisnya. Bagaimana seorang anak muda yang menuntut di tempat yang sama seperti aku mampu menghasilkan novel yang baik? Ini satu motivasi!

Azan Asar bergema. Alhamdulillah, novel Hilal sempat kuhabiskan. Di Mu'tah, jarak waktu antara azan dan iqamah lebih kurang 30 minit. Memberi peluang kepada setiap jema'ah untuk mengejar takbir pertama bersama imam. Perkara yang tidak aku temui di Malaysia. Aku segera persiapkan diri. Hajatnya, buku kedua akan ku mulakan seusai asar nanti. Mudah-mudahan dipermudahkan Allah.

Wallahu'alam...



3.30 petang
13 Jun 2012
Bayt Nawawi, Mu'tah.

2 ulasan:

ainunruzana said...

assalam, buku terasing ni, skrg dah takde jual di pasaran, jadi boleh x sekiranya sy nk pinjam? Atau kalau awak nk jual pun saya sudi nk beli.
Terima kasih.

Luis said...

Testimoni saya tentang bagaimana saya menjadi ahli Illuminati. Saya ingin bertemu dengan orang yang ingin menyertai Illuminati hebat sebagai ahli hebat Illuminati yang mahukan saya sebagai ahli hebat. Namanya ialah Lord Felix Morgan. Bantulah saya memulihkan hidup saya dari peringkat kematian. Dilepaskan selepas kira-kira 2 tahun dan enam bulan. Selepas dikhianati oleh begitu ramai ahli Illuminati. Selama bertahun-tahun saya putus asa dan kewangan dalam tanah. Tetapi suatu hari semasa melayari internet saya terjumpa jawatan Illuminati Lord Felix Morgan yang hebat dan ia mengatakan bahawa jika anda adalah salah seorang Illuminati yang hebat anda boleh menjadi terkenal, kaya dan berjaya dalam hidup. Saya menghubunginya dan menerangkan segala-galanya dan dia mengesyorkan pendaftaran yang digunakan dan saya membayar ahli besar untuk membantu saya bermula dan saya telah dimulakan ke dalam Tata Dunia Illuminati. Selepas itu, mereka memberi saya semua garis panduan dan memberitahu saya bahawa selepas inisiasi, ahli baharu akan diberi ganjaran wang tunai $1,000,000. Dengan bantuan Lord Felix Morgan. Saya telah dimulakan sepenuhnya sebagai ahli penuh Illuminati. Jika nasihat anda ialah anda pernah mencuba penipu sebelum ini atau sedang, terpulang kepada saya untuk membantu anda menyertai, jadi cuba Lord Morgan. Ia adalah peluang terbaik anda untuk menjadi apa yang anda inginkan dalam kehidupan masa depan anda. Hubungi beliau di WhatsApp +2348055459757 atau e-mel: Illuminatiofficial565@gmail.com