RSS
Facebook
Twitter

22 June 2009

Renungkanlah II



Definisi cinta masa kini cukup luas. Entah mengapa, dari mana mulanya, aku tak tahu. Ada Cinta Enta Enti dan ada juga Cinta Saya Awak. Bezanya?

Cinta Enta Enti dihiasi dengan tazkirah dan peringatan untuk menjaga diri dan iman. Handphone penuh dengan mesej tazkirah dari si dia, dan kadang-kadang perbualan dalam masa dua jam berkisar tentang tazkiatun nafs sambil diselitkan pertanyaan peribadi dengan sifat yang ‘caring’. Tidak keluar dating, bila bertemu jarak dijaga, mata dipelihara...

Cinta Saya Awak... macam yang selalu kita tengok dalam tv, keluar dating sana-sini, bergayut tak ingat diri, cakap yang bukan-bukan dan macam-macam lagi. Bahagia keluar bersama, berpegangan tangan, terlupa yang dia tu bukan sesiapa pada kita.

Katakanlah: “Sesungguhnya Tuhanku hanya mengharamkan perbuatan-perbuatan Yang keji, sama ada Yang nyata atau Yang tersembunyi; dan perbuatan dosa; dan perbuatan menceroboh Dengan tidak ada alasan Yang benar; dan (diharamkanNya) kamu mempersekutukan sesuatu Dengan Allah sedang Allah tidak menurunkan sebarang Bukti (yang membenarkannya); dan (diharamkanNya) kamu memperkatakan terhadap Allah sesuatu Yang kamu tidak mengetahuinya.
(Surah al-A’raaf : 33)

Ingatlah wahai enta dan enti, biarpun metode yang antum gunakan kelihatan soleh dan solehah, tetapi syara’ telah menetapkan, ia adalah haram. Bukankah Allah telah berfirman, “Janganlah kamu dekati zina!” Nah, Yang Maha Kuasa mengulangi ayatnya, agar kau sedar wahai enta, enti.

Katakanlah: “Sesungguhnya Tuhanku hanya mengharamkan perbuatan-perbuatan Yang keji, sama ada Yang nyata atau Yang tersembunyi.”

Apakah kau ingat kau dapat menipu DIA? Bersembunyi dibalik tabir alasan dengan jalan dakwah atau saling memberi peringatan sesama saudara? Malang sekali saudaramu hanya perempuan atau lelaki itu sahaja... mengapa kau abaikan saudara dikeliling mu? Yang aku yakin mereka lebih memerlukan dirimu itu.

“...dan perbuatan dosa, dan perbuatan menceroboh Dengan tidak ada alasan Yang benar.”

Perbuatan kamu itu berdosa... namun konon-konon kau katakan tidak, atas alasan kau telah memilih dia kerana Allah. Tapi, wahai enta, enti, andai dia kau pilih kerana Allah, mengapa kamu menghayati cinta itu tidak dijalan yang Allah benarkan?

“...dan (diharamkanNya) kamu mempersekutukan sesuatu Dengan Allah sedang Allah tidak menurunkan sebarang Bukti (yang membenarkannya),...”

Keasyikkan cinta menyebabkan kau dibius olehnya. Segalanya indah, sehinggakan kau rasa gelisah pabila sehari tidak bertemu atau berbual dengan si ‘dia’. Malammu dulu dihiasi tahajud, kini tahajud berganti dengan bergayut.

Solat fardu 5 waktu dulu di awal waktu, kini kau tunaikan disaat waktu hampir berlalu... Indahnya cinta, sehingga kau lupa kepada Yang Maha Melihat dan Yang Maha Mendengar.

Apakah kau ingin menggantikan tempat Yang Maha Kuasa itu dengan manusia kerdil yang kau cinta itu di dalam hatimu? Na’uzubillah.... sedarlah wahai enti, enta...

“...dan (diharamkanNya) kamu memperkatakan terhadap Allah sesuatu Yang kamu tidak mengetahuinya.”

Bangun wahai pemuda pemudi Islam, sedarlah. Aku menasihati diriku dan juga diri kamu, jangan hanya kerana diri dibuai cinta, agama dan prinsipmu tergadai. Kau berikan alasan dan hujah untuk membela perbuatanmu yang salah, padahal kau tidak sedar, kau sedang mempergunakan agama ke jalan yang kau suka, bukan jalan yang Allah redha...

“Apakah kau tidak tahu yang DIA Maha Tahu?”

1 ulasan:

SerikandiUmar said...

cinta anta anti???hehehe

wahai saudaraku yg disayangi fillah
matlamat tidak menghalalkan cara. INGAT! syaitan hidup lama lagi dr manusia..syaitan ada 10000000001 muslihat...alasan2 di create..untuk menghalalkan apa yang memang tak halal..perbetul kan niat....mohon hidayah dr Allah..insyaallah..beroleh kekuatan..

pliz read: http://serikandiumar-rose.blogspot.com/2008/09/cinta-anta-dan-anti_05.html

http://serikandiumar-rose.blogspot.com/2008/09/assalamualaikum-sahabat2-semua_9948.html

moga bermanfaat...wallahu'alam