RSS
Facebook
Twitter

4/30/2010

Madah je....


Pegangan kita

Al-Quran dan as-Sunnah, dua sumber utama. Pegangan dalam hidup bagi mereka yang menetapkan kalimah “LAILAHAILLALLAH” sebagai kunci segala perbuatan. Kerana Nabi Muhammad s.a.w adalah contoh tauladan ummah. Tauladan terbaik sepanjang zaman

Baginda Nabi Muhammad s.a.w

Usia muda baginda sentiasa sibuk biarpun di waktu senggang. Mengembala sebagai kerja, mengambil upah berdikari menyara diri. Tidak pernah meminta, biarpun menumpang kasih ayah saudaranya, Abu Talib. Tidak pernah sekalipun menyusahkan sesiapa, biarpun tanpa ayah tanpa ibu, kerna baginda yatim piatu.

Ilmu dan Harta

Ilmu menjadikan kita berharga, tetapi harta menjadikan kita sampah... benarkah? Andai ikhlas
tidak menjadi akar tunjangnya, andai syukur bukan hasil buahnya, andai tawaduk bukan dedaun yang menghiasnya, kedua-duanya, ilmu mahupun harta tetap sampah!

Bahasa

Orang berbudi, kita berbahasa. Bahasa nilai hati. Andai hati tercalit noda, terpancar dari mulut hanya kata keji dan nista. Andai hati terhias mutiara zikrullah, mudah-mudahan Allah merahmati dan mengampuni kita semua.

Masa

Masa itu ibarat pedang. Kita kan terhiris luka, andai tidak mendahuluinya. Andai kita tidak berhati-hati mengatur perancangan untuk berhadapan dengan setiap detik yang mendatang, habislah seluruh tubuh berdarah, ditercarit duri kesal dan sesal. Allah.....

Aku

Aku. No idea, even kat luar sana banyak benda nak dikongsi, just kali ini macam blur-blur nak tulis apa. Hope after this, tak berlaku lagi. Maybe sebab tengah serabut fikir kat mana nak sambung belajar lepas ni. (Sebenarnye bukan apa pun, tapi saje nak penin2 pikir... =P)

Entry lepas ni...?

Tempoh hari, aku kekenyangan mendengar ceramah percuma dari ibuku (walaupun dah selalu. He3) aku tertarik dengan kata-kata beliau (ibuku) yang aku simpulkan dengan satu tajuk yang menarik bagi aku, Evolusi cinta kasihan. Cam best je tajuk dia kan. Nantikanlah apa yang akan aku huraikan dari tajuk tersebut. Ha,ha,ha.... (jangan curik idea aku k)

Why cinta?


No komen.....

Kat rumah buat apa?


Aku duduk-duduk. Buang masa. Baca buku yang melambak lagi tak abis baca. Main fb. Baca onemanga. Baca buku Sean Covey yang dekat sebulan tak hadam lagi. Ahaks! Datang idea, nulis la untuk blog yang gelap nih. Tapi untuk malam ni, blur! Blur! Blur! Tulis je la apa yang lalu kat pale nih.... =(

Kawan-kawan...

To all my friend, dari simpang lima (1-5) hinggalah ke form 6 rendah, dari KUIS (sem1-sem7), kengkawan yang aku kenal dari program-program (tak ingat sbb banyak sangat... konon), yang aku kenal dari ym n blogwalking (walaupun tak kenal secara mendalam) and to anyone yang pernah aku hulurkan salam persahabatan, muslimin mahupun muslimah......

Be Friend 4ever okeh.......... =D


1 ulasan:

IBNSIRUN... said...

Tahniah.........ada kemajuan dalam diri Syafik Shah...sebenarnya betul...masalah memang byk...org tak bermasalah hanya 'orang bahagia' je...jadi jgn berputus asa...(ikuti ayat jgn berputus asa dalam Surah Yusuf ayat 87)...wallahu 'alam