RSS
Facebook
Twitter

4/03/2010

Satu Kejayaan



Berjaya, apa ertinya kejayaan?

Apa pendapat kalian? Dari sudut manakah kalian pandang? Siapakah yang dimaksudkan orang yang telah berjaya? Dan bagaimana caranya untuk kita semua turut serta bersama dengan mereka?
Ada tak tips-tips untuk kami berjaya? Atau mungkin ada cara-cara singkat untuk kami menggapainya?
Err... apakah cara hidup kami ketika ini adalah cara hidup mereka yang akan menemui kegagalan kelak nanti? Kami tak mahu!!!
Jadi apa itu kejayaan?
Siapakah yang berjaya?
“Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman”
[al-Mukminun: 1]
“(Sesungguhnya) orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dengan harta benda dan jiwa mereka adalah lebih besar dan tinggi darjatnya di sisi Allah (daripada orang-orang yang hanya memberi minum orang-orang Haji dan orang Yang memakmurkan Masjid sahaja), dan mereka itulah orang-orang yang berjaya”
[At-Taubah: 20]
“...dan (sebenarnya) sesiapa yang Engkau pelihara pada hari itu (hari Kiamat) dari terkena (balasan) kejahatan-kejahatan (yang dilakukannya) maka sesungguhnya Engkau telah mengurniakan rahmat kepadanya, dan yang demikian itulah kemenangan yang besar (nilainya)"
[al-Ghafir: 9]
“Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa, disediakan syurga tempat mereka beroleh kemenangan.”
[an-Naba’: 31]
Erti kejayaan...
“Bagi mereka berita gembira dalam kehidupan di dunia dan di akhirat. Tidak ada perubahan bagi janji-janji Allah. Demikian itulah kejayaan yang agung.”
[Yunus: 64]
“Sesungguhnya (nikmat-nikmat kesenangan syurga) yang demikian, ialah sebenar-benar pendapatan dan kemenangan yang besar.”
[as-Saffat: 60]
Bagaimana untuk mendapat kejayaan?
“Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, Iaitu mereka yang khusyuk dalam solatnya, dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia, dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu), dan mereka yang menjaga kehormatannya, kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela. Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas, dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya, dan mereka yang tetap memelihara solatnya...
[al-Mukminun: 1-9]
Peringatan kepada mereka yang mahu berjaya!
“Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu?”
[al-Baqarah: 214]
“Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)”
[al-Ankabut: 2]
“Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.”
[Ali Imran: 102]

Kepada yang telah tersilap langkah...
“Katakanlah (Wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa, Sesungguhnya Dia lah jua yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
[az-Zumar: 53]
Sesungguhnya DIA....
“Sesungguhnya Allah, Dia lah Yang Maha Pengampun (Penerima taubat), lagi Maha Penyayang.”
[al-Baqarah: 37, 54, 128, 160]
Peringatan kepada sesiapa yang mahu memikirkannya...
“Ingatlah akan hari (Qiamat yang padanya) ada muka (orang-orang) menjadi putih berseri, dan ada muka (orang-orang) menjadi hitam legam. Adapun orang-orang yang telah hitam legam mukanya, (mereka akan ditanya secara menempelak): ‘Patutkah kamu kufur ingkar sesudah kamu beriman? Oleh itu rasalah azab seksa neraka disebabkan kekufuran kamu itu’.
Adapun orang-orang yang telah putih berseri mukanya, maka mereka berada dalam limpah rahmat Allah (syurga), mereka kekal di dalamnya.
“Itulah ayat-ayat keterangan Allah, Kami bacakan Dia kepadamu (Wahai Muhammad) dengan benar. Dan (ingatlah), Allah tidak berkehendak melakukan kezaliman kepada sekalian makhlukNya.
[Ali Imran: 106-108]


0 ulasan: