RSS
Facebook
Twitter

03 December 2009

Secebis Hidayah 01 part 2


“Awak...”

Lelaki itu tersenyum.

“Muhammad Aidil Syafiq bin Zakaria. Selamat berkenalan."

Dia tidak mampu untuk berkata. Lidahnya kelu. Terperanjat dengan penampilan lelaki tersebut yang telah berubah. Namun satu perkara yang tidak berubah iaitu ketenangan dan senyuman yang sentiasa terpahat di wajahnya.

“Awak buat apa di sini?”

Dia memulakan bicara. Aidil mengajaknya berjalan-jalan sambil mengambil angin di taman permainan berdekatan. Kebetulan waktu kerjanya sememangnya sudah tamat. Riuh rendah suara anak-anak bermain sesama mereka. Angin petang itu bertiup nyaman merai kepulangan beburung ke sarang masing-masing. Sesekali tudungnya terbuai-buai ditiup angin lembut itu.

Lelaki itu tetap tenang menikmati keindahan suasana yang damai itu. Dia melihat wajah lelaki tersebut dari sisi, ternyata wajah itu menggamit perasaannya. Lantas teringat kata-kata lelaki tersebut yang kukuh terpahat di memorinya.

“Merekalah wanita solehah cik Farhana. Merekalah wanita yang akan sentiasa bergembira dan berhias diri hanya untuk Yang Maha Esa. Cik Farhana, jadilah seperti mereka. Saya janji, tiada lagi mata nafsu yang memandang, tetapi mata kasih sayang yang akan datang.”

“Cik Farhana, saya katakan ini kerana saya sayangkan cik Farhana. Fikirkanlah cik Farhana. Untuk diri awak sendiri, bukan untuk saya.”

Dia menundukkan wajahnya. Serta merta dadanya berdebar.

“Lihatlah.”

Dia mengangkah wajahnya apabila mendengar lelaki tersebut mula berbicara.

“Lihat anak-anak itu, riang gembira bermain bersama-sama. Mereka tidak pernah bimbang dengan masalah yang melanda di sekitar mereka. Seronok melihat mereka tertawa dan tersenyum. Kan Cik Farhana?”

Aidil Syafiq spontan mengalihkan pandangannya ke arah Farhana. Farhana tersentak. Malu kerana Aidil perasan yang dia sedang merenung wajahnya. Aidil tersenyum.

Tiba-tiba seorang kanak-kanak dalam lingkungan 4 tahun berlari-lari menuju ke arah mereka tetapi jatuh tertiarap tidak jauh daripada mereka. Aidil segera mendapatkan kanak-kanak tersebut dan membelai-belai dan mencium kepala kanak-kanak tersebut. Kanak-kanak itu terkebil-kebil apabila diperlakukan begitu. Aidil tersenyum.

Farhana hanya memerhatikan sahaja perbuatan lelaki tersebut. Lelaki yang tidak pernah lekang dengan senyuman itu nampak lembut dan penyayang. Kanak-kanak tersebut mengesat matanya yang sedang menakung air mata dan kemudian kembali menyertai rakan-rakannya yang sedang bermain.

“Cik Farhana tahu tak?”

Dia hanya berdiam diri tidak bersuara.

“Satu ketika, baginda nabi s.a.w. mencium cucundanya Hasan bin Ali dan ketika itu seorang sahabat baginda bernama al-Aqra’ bin Habis al-Tamimi sedang duduk bersama baginda. Lalu Aqra’ berkata: Aku mempunyai sepuluh orang anak, tiada seorang pun daripada mereka yang aku cium.

Aidil berhenti menghirup nafas seketika.

“Tahu tak cik Farhana? Baginda nabi s.a.w. memandang ke arah Aqra’ sambil bersabda: ‘Sesiapa yang tidak mengasihi maka ia tidak akan dikasihi.[1]"

Mata mereka bertentangan seketika sebelum Aidil mengalihkan pandangannya dengan segera.

Dia mahu mengelak dari bertentangan mata dengan wanita tersebut. Aidil meneliti penampilan wanita bertudung labuh di hadapannya itu. Penampilannya amat berbeza sekali ketika kali terakhir mereka bertemu sehari sebelum dia mendaftar keluar.

“Siapa awak sebenarnya?”

“Saya Muhammad Aidil Syafiq bin Zakaria. Selamat berkenalan.

Aidil menghadiahkan sekuntum senyuman. Farhana tergelak kecil mendengar jawapan tersebut.

“No, i mean, emm.... siapa sebenarnya awak ni Encik Aidil Syafiq bin Zakaria?”

Sengaja dia menyebut nama lelaki itu dengan lengkap.

“Ha,ha,ha... seriously you want to know who am i?”

Farhana mengangguk.

“Well, my name is Muhammad Aidil Syafiq bin Zakaria. A human being, and someone who really love to share something what he have with others.”

Farhana mengangkat keningnya. Terperanjat dengan kefasihan lelaki tersebut bertutur dalam bahasa Inggeris.

“Err...”

Aidil tersenyum.

“3 bulan lalu, ketika saya tiba di sini, saya disambut oleh Doktor Fuad. Atas jasa baiknya, saya ditempatkan di bilik khas itu bersendirian. Sepanjang saya berada di sini, banyak cerita-cerita yang menarik yang saya dengar mengenai diri saya. Jadi tak hairanlah ketika Cik Farhana terserempak dengan saya beberapa kali, riak wajah Cik Farhana berubah seolah-olah Cik Farhana melihat seorang penjenayah.”

Farhana tersenyum sendiri bila mengingati peristiwa tersebut.

“Yelah, siapa yang tak takut bila dirinya dipandang tajam begitu. Tapi... khabar angin nampak macam betul. Lagi-lagi bila saya dapat tahu hanya jururawat lelaki sahaja yang dibenarkan untuk melayan awak.”

Aidil memandang langit yang semakin menguning. Dia melihat jam di tangannya. Masih ada lagi 30 minit untuk bertemu senja.

Tidak harus bagi seorang lelaki bersendiri dengan seorang wanita melainkan ia bersama dengan mahramnya.[2] Inilah kata nabi s.a.w.”

“Cik Farhana, adalah dilarang andai saya dan seorang wanita bersendirian. Bukankah saya duduk berseorangan dalam bilik tersebut. Andai seorang jururawat wanita datang untuk membantu saya, bukankah ketika itu kami sedang berdua?”

Farhana terdiam mendengar kata-kata lelaki yang baru dikenali itu. Dia seperti tidak percaya, seorang lelaki yang baru sahaja sembuh daripada penyakit mental boleh bercakap seperti seorang ustaz.

“Cik Farhana, ketika nabi s.a.w. semakin runsing melihat masyarakat sekitar baginda hidup dalam keadaan jahiliah. Baginda mengambil keputusan untuk ber’uzlah di gua Hira’. Baginda s.a.w. memerlukan masa untuk mencari ketenangan yang jauh dari kepincangan sosial dan peradaban yang berlaku ketika itu.”

Aidil menghembuskan nafasnya perlahan.

“Dan saya mengambil keputusan untuk berada di sini bukan kerana saya mengalami tekanan mental cik Farhana. Tetapi saya memerlukan ketenangan, banyak peristiwa yang telah berlaku kepada saya. Saya perlukan satu tempat untuk mencari ketenangan. Untuk mendapatkan kembali rasional yang hampir tipis dalam diri saya. Akhirnya, Allah Maha Bijak dalam merancang, dia temukan saya dengan Dr. Fuad yang membenarkan saya untuk berada di sini untuk beberapa minggu. Dengan kata lain, saya tidak seperti penghuni lain di wad tersebut. Saya normal. Sebab itu saya mahu hanya jururawat lelaki sahaja membantu saya.”

Farhana terkesima. Dia tidak menyangka wujud manusia yang mempunyai idea gila seperti itu. Mencari ketenangan di tengah-tengah manusia gila? Dia menggeleng-gelengkan kepalanya.

“Hish, saya tak faham apa yang awak fikirkan sebenarnya Syafiq. Tapi... awak dah jumpa dengan ketenangan yang awak cari tu?”

Aidil tersenyum. Jarang orang memanggilnya dengan nama kedua itu. Hanya keluarganya sahaja yang memanggil begitu.

“Saya masih mencari cik Farhana. Saya masih mencari.”

Dia merenung langit senja yang sedang megah menelan mentari. Kanak-kanak mula beransur pulang. Hanya tinggal beberapa orang sahaja yang sedang menanti ibubapa mereka mengambil mereka pulang.

“Hmm.... nampaknya maghrib akan menyusul. Saya rasa dah sepatutnya kita berpisah.”

“Ke mana awak nak pergi?” gugup Farhana menyusun bicara.

“Mencari dan berkongsi. Saya mahu bertemu dengan saudara-saudara yang saya sayangi di luar sana. Banyak lagi perkara yang saya perlu lakukan untuk mereka. Sekurang-kurangnya, apabila bertemu dengan awak di sini 3 bulan lalu, bercakap dengan awak memberi kekuatan kepada saya untuk bertemu dengan mereka.”

Farhana terdiam.

“Cik Amelia Farhana, awak kelihatan anggun seperti ini. Saya bangga dengan awak kerana berani melakukan perubahan yang mulia ini.”

Farhana tersipu.

“Jadilah wanita solehah Cik Farhana. Wanita yang meletakkan redha Allah sebagai tunjang dalam kehidupannya. Yakinlah, ketika awak berasa keseorangan di dunia, Allah sentiasa bersama mereka yang meletakkan redha Allah tertinggi dalam hidupnya.”

Aidil Syafiq memandang wajah tersebut sambil tersenyum. Farhana membisu. Fikirannya buntu untuk melafazkan sebarang kata. Hanya dia rasa, air matanya mula bertakung kerana dia dapat rasakan perpisahan yang akan berlaku nanti.

“Amelia Farhana binti Abdur Rahman. Ana akhukum Fillah. Aku menyayangi dirimu kerana Allah. Semoga redha Allah sentiasa bersama dalam persahabatan kita.”

Dia hanya mampu memandang dari jauh sahaja kelibat lelaki itu. Sedikit demi sedikit kelibat lelaki itu menghilang. Biarpun mereka berpisah, namun hatinya terasa damai. Tidak terasa sedikit pun kekecewaan.

“Ya, semoga Allah temukan kita dengan redha-Nya. Muhammad Aidil Syafiq bin Zakaria. Dirimu takkan ku lupa...”


1- Diriwayatkan oleh Muhammad bin Ismail al-Bukhari dan Muslim bin Hujaj an-Naisaburi dalam sahih keduanya.
2- Diriwayatkan oleh Muslim bin Hujaj an-Naisaburi dalam sahihnya.

1 ulasan:

محمد حكيمى بن عبد المطلب said...

Salam saudara... mana yang part 2 nya??? nk baca dh nii..