RSS
Facebook
Twitter

12 April 2009

Apakah akukan kembali?

Hanya tinggal beberapa minit sahaja lagi sebelum aku pergi… Tiada siapa yang tahu betapa hati ini meronta berdebar, melihat sanak saudara berkumpul kali, lain rasanya, membuat aku terkedu, tak mampu berkata. Aku hanya memerhati dan sesekali tersenyum menyambut ramah perbualan mereka.


“Wahai tuhan yang membolak balikkan hati, tetapkan hatiku pada agamamu. Teguhkan imanku, tetapkan pendirianku, tunjukkanlah aku hidayahmu, agar aku tetap berada di atas jalan yang lurus, jalan mereka yang kau beri nikmat....”


Aku tidak boleh menipu diriku sendiri, kelihatan aku tabah, namun tiada siapa yang tahu bahawa ingin sahaja air mata ini mengalir, lantaran agungnya nikmat tuhan, Yang Maha Memberi.


“Pada hari ini telah Ku sempurnakan untukmu agamamu, dan telah Ku cukupkan kepada nikmatKu....”

Surah al-Maidah : 3


Maha Suci Allah yang memberi kita nikmat yang tidak terbatas banyaknya. Padahal dia telah berkata bahawa nikmat yang kita lihat banyak ini tidak hanya sedikit dibandingkan dengan nikmat di akhirat kelak.


“Padahal, kenikmatan kehidupan di dunia ini (dibandingkan dengan kehidupan) di akhirat hanyalah sedikit.”

Surah at-Taubah : 38


“Dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji”

Surah al-Baqarah : 267


“Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari alam semesta.”

Surah al-Ankabut : 6


Betapa hinanya hamba Allah Yang Leka ini, seringkali aku terlupa segala yang ada hanyalah pinjaman semata. Betapa Maha Hebatnya Allah, sekali lagi aku di beri nikmat yang hebat, walau aku sering terlupakan Dia. Subhanallah...



“Aku sahut panggilan-Mu Ya Allah! Aku sahut, tiada sekutu bagi-Mu Ya Allah, Kami sahut! Segala puji. Nikmat dan kerajaan adalah kepunyaan-Mu Ya Allah! Tiada sekutu bagi-Mu.”


Ya Allah, segala puji bagi Mu Ya Allah, memberi peluang kepada hamba Mu yang lemah ini untuk menjejak kaki ke rumah Mu yang suci. Biarpun aku tidak tahu apakah aku akan kembali selepas. Sesungguhnya Kau adalah sebaik-baik perancang, Kaulah Yang Maha Bijaksana.





P.D.C : Kepada semua sahabat yang mengenali diri ini, ku pohon ampun dan maaf segala salah dan silap yang telah aku lakukan kepada kamu semua. Semoga Allah meredhai kalian semua. Andai diri ini tidak kembali lagi, tuntutlah kepada waris ku yang terdekat, andai ada hutang dan perkara yang aku terlupa. Siapa tahu, segalanya di dalam genggaman Dia Yang Maha Berkuasa. Syukran Jazilan....


2 ulasan:

shahadah said...

SALAM. CIK D.K NK GI MANA NI?

D.K. said...

Alhamdulillah, sy diberi peluang untuk menziarahi baitullah dan maqam Rasulullah s.a.w.. buat umrah di sana...