RSS
Facebook
Twitter

11 April 2009

Dia Maha Penyayang



Tertegun aku, kini dihadapanku segala bukti bahawa Dia amat mengasihi aku, menyayangi. Kasih sayang Nya tiada berbelah lagi… betapa hebatnya kasih sayangnya kepadaku, biarpun aku sentiasa terlupa dan leka untuk mengingati Nya, tapi dia sentiasa memerhatiku dengan penuh kasih sayang. Tiada gurisan dendam mahupun kemarahan, tapi segalanya adalah kasih sayang dan lafaz cinta dan kasihnya Dia kepada ku…. Betapa aku tidak tahu menghargai kewujudan Nya… zalimnya aku pada Dia… kejamnya aku…

“…Allah mengetahui bahawasanya kamu tidak dapat menahan nafsumu, kerana itu Allah mengampuni kamu dan memberi maaf kepadamu…
Surah al-Baqarah : 187

Dia telah tahu, Dia dah tahu yang aku akan melupakannya, yang aku akan mengendahkan Nya, tapi dia tetap seperti itu. Tidak pernah membenciku, tidak pernah membalas perbuatanku dengan menzalimiku, padahal dia mampu. Dia MAMPU! Sekelip mata dia mampu menghancurkan aku.

Tetapi mengapa? Dia tidak melakukan seperti itu. Bahkan dia amat mengasihi ku, menyayangiku. Pabila aku terus leka, dia ingatkan ku, memberi teguran kepadaku, bila aku terus lena dengan asyik dunia, dia segera sedarkan ku ke alam nyata...

Dia sentiasa ada bersamaku, setiap masa, setiap waktu, di mana sahaja aku berada, dan apa jua keadaanku, dia pasti ada disampingku...

Tatkala aku gembira, Kau katakan kepada ku : “Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu dan itulah kemenangan yang besar.”
Surah at-Taubah : 111

Kau janjikan aku dengan suatu janji yang menambahkan kegembiraan ku lagi : “Adapun orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh, maka mereka bergembira dalam taman syuraga.”
Surah ar-Rum : 15

Pabila aku bersedih atau ditimpa masalah, kau katakan pada diriku. Wahai sekalian orang-orang Yang beriman! mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah Dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) Dengan bersabar dan Dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana Sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang Yang sabar.”
Surah al-Baqarah : 153

Dan Kau ingatkan aku dengan doa Ya’qub kepada mu, “Ya’qub menjawab : ‘Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku.”
Surah Yusuf : 86

Dan kemudian kau gembirakan hatiku dengan khabar-khabar yang gembira, “...., maka barang siapa yang mengikuti petunjuk-Ku, nescaya tidak ada kekhuatiran atas mereka, dan tidak (pula) mereka bersedih hati.”
Surah al-Baqarah : 38

“Dan barang siapa yang taat kepada Allah dan rasul-Nya dan takut kepada Allah dan bertaqwa kepada-Nya, maka mereka adalah orang-orang yang mendapat kemenangan.”
Surah an-Nur : 52

Maha Suci Engkau Ya Allah, Engkau Maha Hebat, Maha Bijaksana dan Maha Perkasa,

“Dan kemenanganmu itu hanyalah dari Allah yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”
Surah al-Imran : 126

“Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, tuhan sekalian alam.Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Pemilik hari pembalasan. Hanya kepada Engkaulah kami sembah, dan hanya kepada Engkulah kami mohon pertolongan. Tunjukkanlah kami jalan yang lurus. (iaitu) Jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya, bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.”
Surah al-Fatihah : 1-7




P.D.C : Segala puji bagi Allah, tetapkan hatiku agar aku selalu bersyukur kepada-Mu. Hujanilah aku dengan maghfirah-Mu. Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.

2 ulasan:

Wardatul Shaukah said...

assalamu'alaikum.

Allah Maha Kuasa, manusia tiada kuasa. maka, marilah sentiasa menyedari bahwa kita hanya hamba, supaya kita sentiasa bersyukur. blog yang bagus. semoga Allah meredhai kamu. teruskan perjuangan!

shahadah said...

subhanallah..sungguh dalam makna kata2 mu..semoga kau, aku dan kita kan merasa bahawa kejamnya diri kerna tidak pernah membalas cinta Nya. moga masih ada ruang untuk terus menjadi hamba yg bersyukur..amin..